Få botpredikningar har nått så långt som Johannes Döparens; hans målgrupp
var folket i Jerusalem och hela Judeen och trakten kring Jordan, men han nådde
även fariséerna och sadducéerna som kom för att bli döpta. Vad han
inte hade räknat med var att Gud själv skulle komma till Jordan för att
ta emot bättringens dop. För det var ju det Johannes dop var, ett dop i
vatten till omvändelse. Inte hade Johannes räknat med att Gud själv
skulle komma som botgörare till honom. Han protesterade. ”Hur skulle
jag kunna tvätta dig i vatten, du som är ärans Ljus, Bilden av
evigheternas Fader? Hur skulle jag som är gräs, med min hand vidröra
din gudomliga eld?” säger han i morgongudstjänstens kanon.
Men han lydde ty liksom
Guds moder ägde han den frihet som har sin krona i lydnad. Jesus
insisterade och Johannes var fri till att lyda. Att i frihet lyda är en
egenskap som endast mycket få människor når fram till i sin andliga
mognad. Kristus var lydig intill döden på korset och därför har han fått
ett namn högre än alla andra namn. Marias ord: Ske mig som du sagt, en
lydnad i frihet, gav henne ett namn högre vördat än kerubim och mer ärat
än Serafim. Johannes lydnad vid Jordan gjorde honom till den störste född
av kvinna, enligt Jesus. Av de tre klosterlöftena kyskhet, egendomslöshet
och lydnad är lydnaden få förunnad. Att leva i kyskhet kan vara en
naturlig gåva och om man inget äger slipper man krångliga
deklarationer. Att lyda av rädsla, av tvång eller för att man hjärntvättats
är inte ovanligt, men att i frihet lyda, det är förenat med en sann
fruktan och bävan, såsom all frihet är. Maria blev förskräckt.
Johannes hand darrade, enligt kanon, när han förde handen och rörde vid
Skaparens huvud. Men när han i frihet lydde, blev hans hand välsignad
och allt vatten blev välsignat att motta alla jordens folk i det heliga
dopet. Så blir all rättfärdighet fullbordad i Sonens lydnad, i Marias
ja och Johannes låt det då ske. Så kan alla människor bli döpta i
helgat vatten, i ande och eld. Så skall hela världen en gång födas på
nytt när Herren vid sin andra tillkommelse döper allt till nyfödelse
och rening i eld, såsom Johannes vittnar och morgongudstjänstens kanon
uttrycker det: Skaparen står mitt ibland människorna såsom en av dem
och rannsakar deras hjärtan. I sin hand har han kastskoveln och med sin
vishets fullhet rensar han världens loggolv.
F. Benedikt
|