10Två
män gick upp till templet för att be, den ene var farisé, den andre
tullindrivare. 11Farisén
ställde sig och bad för sig själv: ’Jag tackar dig, Gud, för att jag
inte är som andra människor, tjuvar och bedragare och horkarlar, eller
som tullindrivaren där. 12Jag
fastar två gånger i veckan, jag lämnar tionde av allt jag köper.’ 13Men
tullindrivaren stod avsides och vågade inte ens lyfta blicken mot himlen
utan slog med händerna mot bröstet och sade: ’Gud, var nådig mot mig
syndare.’ 14Jag
säger er: det var han som gick hem rättfärdig, snarare än den andre.
Ty den som upphöjer sig skall bli förödmjukad, men den som ödmjukar
sig skall bli upphöjd. (Luk 18:10-14)
Ödmjukhet
Den helige aposteln Paulus
uppmanar de kristna i Kolossai att kläda sig ”såsom Guds
utvalda, hans heliga och älskade, i hjärtlig barmhärtighet, godhet, ödmjukhet,
saktmod, tålamod” (Kol. 3:12).
Dagens tema är
ödmjukhet. Vi möter två män: en farisé som snabbt tänkte komma fram
med moralens galavagn, och en publikan som till fots springer om den förre,
ty publikanen hade knutit ödmjukheten till medkänslan medan fariséen
hade fäst sin dygd i högmodet. Om han kopplar bort dygden från självgodheten
kan vi följa fariséen i hans dygder och efterlikna publikanen i hans ödmjukhet,
och så kan vi avsky överträdelsernas uselhet hos publikanen och det dåraktiga
högmodet hos fariséen.
Fariséen är lik
människan: hon bär på en hunger och tröst, men hon bär en jurist som
fiende inom sig: egenrättfärdigheten. När den juristen får samvetet
till springpojke, då träder fariséen fram och ber, egentligen inte till
Gud, utan som det står i dagens text: för sig själv, pros eavton
tauta. Han gav sken av att tacka Gud men egentligen tackade han sig själv
för att han inte var som tullmannen. Fariséen är den fallna människans
avbild och likhet.
Publikanen är lik Gud
som är ödmjuk. ”Tagen på eder mitt ok och lären av mig, ty jag är
saktmodig och ödmjuk i hjärtat; 'så skolen I finna ro för edra själar'”
(Matt. 11:28).
”Varen så till
sinnes som Kristus Jesus var, han som var till i Guds-skepnad, men icke räknade
jämlikheten med Gud såsom ett byte, utan utblottade sig själv, i det
han antog tjänareskepnad, när han kom i människogestalt.
Så befanns han i utvärtes måtto vara såsom en människa och ödmjukade
sig och blev lydig intill döden, ja, intill döden på korset. Därför
har ock Gud upphöjt honom över allting och givit honom det namn som är
över alla namn…” (Fil. 2:6-8).
All godhet som är av
Gud strävar efter att bli hypostaserad, bli person. Kärleken, visheten,
skönheten, rättfärdigheten, ja allt, har i Kristus blivit person. Att
efterlikna honom är att inbjuda Kristus att bo i våra hjärtan.
Även ödmjukheten har
blivit en person, en hypostas i Kristus. I berättelsen om de två männen
i templet får vi en bild av hur detta kan vara möjligt.
Två män står i
templet och slår sig för bröstet: den ene i sin förtvivlan, den andre
i sin religiösa självgodhet.
Tullmannen står
avsides och han vågar inte lyfta blicken. Han kan inte möta himlens
klara öga. Hans bön innehåller ett helt liv av bot och ånger: Gud, var
nådig mot mig syndare. Han tilltalar Gud. Inte sig själv.
Det är varken mina
goda eller dåliga handlingar som för mig till Gud och gör mig redo för
rättfärdighet utan min attityd. Den som upphöjer sig skall bli förringad,
men den som ödmjukar sig skall bli upphöjd.
Dagens evangelietext är
en signal: Fastans vår är på väg! Gör er resklara.
Berättelsen om Sackeus
ville förra söndagen väcka en längtan i oss, en längtan att resa och
lära känna oss själva och vår Herre, Jesus Kristus.
Dagens evangelietext
vill ge oss ödmjukheten som resgods: ”Låt oss ödmjuka oss själva inför
Gud såsom publikanen!/ Låt oss fasta och ropa:/ Gud, var oss nådig!”
ropar jag till Dig som David: Förbarma Dig över mig, o Gud, genom Din
stora nåd.”
Ödmjukheten är
grundtonen för den tid som ligger framför oss: Resan genom den stora och
heliga fastan som är ett utdraget dop. En bitter och tung metanoia,
omvändelse, omvärdering och omprioritering. Samtidigt bär den visionens
skönhet, vårens ljus och väntans spänning.
I liturgisk tid gör vi
i presens åter resan genom fastan mörka vatten till påskens ljus. Vi gör
resan i presens, ty vi är alltid en dag gamla. Min andliga hälsa är
alltid dagsfärsk. Att jag andligt var frisk för tio år sedan är ingen
garanti för att jag är det i dag. Och den som för tio år sedan var
sjuk, kan i dag vara helt frisk.
Hur många gånger har
vi gjort den här långa resan över mörka vatten? Kronologiskt kanske
tiotals gånger, men liturgiskt ingen gång, ty där räknar vi inte i gånger
utan i dag.
Amen.
F. Benedikt
|