1Sedan inföll en av
judarnas högtider, och Jesus gick upp till Jerusalem. 2Vid fårdammen
i Jerusalem finns ett bad med det hebreiska namnet Betesda. Det har fem
pelargångar, 3och i dem låg en mängd sjuka, blinda, lama och
lytta. 5Där fanns en man som hade varit sjuk i trettioåtta år.
6Då Jesus såg honom ligga där och fick veta att han varit
sjuk länge frågade han honom: ”Vill du bli frisk?” 7Den
sjuke svarade: ”Herre, jag har ingen som kan hjälpa mig ner i bassängen
när vattnet börjar svalla. Medan jag försöker ta mig dit hinner någon
annan ner före mig.” 8Jesus sade till honom: ”Stig upp, ta
din bädd och gå.” 9Genast blev mannen frisk och tog sin bädd
och gick.Men det var sabbat den dagen, 10och judarna sade till
honom som hade blivit botad: ”Det är sabbat. Du får inte bära på din
bädd.” 11Han svarade: ”Den som gjorde mig frisk sade åt
mig att ta min bädd och gå.” 12De frågade: ”Vem var det
som sade åt dig att ta den och gå?” 13Han som hade botats
visste inte vem det var, för Jesus hade dragit sig undan eftersom det var
mycket folk på platsen. 14Efteråt fann Jesus honom i templet
och sade till honom: ”Du har blivit frisk. Synda inte mer, så att det
inte händer dig något värre.” 15Mannen gick då och talade
om för judarna att det var Jesus som hade gjort honom frisk.
Joh 5:1-15
Vad är det frågan om, utbrister vår helige fader
Johannes Chrysostomos inför dagens evangelietext. Vilka hemligheter finns
gömda i denna berättelse? Sådana här ting berättar man väl inte för
skojs skull!
Evangelisten Johannes
berättar om sju olika under som Jesus gjorde:
1. Han förvandlade vatten till vin vid bröllopet i Kana (2:1-12)
2. Han botade sonen till en tjänsteman (4:46-54)
3. Han botade en lam man vid Bethesda (5:1-15)
4. Han mättade 5000 män (6:1-14)
5. Han gick på vatten (6:15-21)
6. Han botade en blind man (9:1-41)
7. Han uppväckte Lazaros från
de döda (11:38-44)
Även Johannes Döparen
undrade hur han skulle tolka det Jesus gjorde och lärde. Han ”fick i sitt fängelse
höra om Kristi gärningar, och han skickade några av sina lärjungar för
att fråga honom: ”Är du den som skall komma, eller skall vi vänta på
någon annan?” Jesus svarade dem: ”Gå och berätta för Johannes vad
ni hör och ser: att blinda ser och lama går, spetälska blir rena och döva
hör, döda står upp och fattiga får ett glädjebud. Salig är den som
inte kommer på fall för min skull” (Matt. 11:2-6).
Evangelisten Johannes
vill med berättelsen om de sju undren visa att Jesus är Messias, den
utlovade, och att Herrens sjuformade Ande är över Honom, såsom Han själv
vittnar i Nasaret: ”Herrens ande är över mig, ty han har smort mig
till att frambära ett glädjebud till de fattiga. Han har sänt mig att förkunna
befrielse för de fångna och syn för de blinda, att ge de förtryckta
frihet och förkunna ett nådens år från Herren” (Luk. 4:18).
Redan Jesaja såg detta
och han utropade: ”Han är fylld av Herrens ande, vishetens och
insiktens ande, klokhetens och kraftens ande, kunskapens och gudsfruktans
ande” (Jes. 11:1-2). Den sjuformade Anden svarar mot de under Han
gjorde, ty Han är Herren, Gud av Gud, ljus av ljus. Han är densamme i går,
i dag och i all evighet. Samme Johannes, som blev vittne till de sju
undren, såg också in i himmelen, han såg tronen, framför vilken ”sju
facklor brann framför tronen, det är Guds sju andar” (Upp 4:5).
Gud hade bestämt de
religiösa högtiderna och Jesus besöker en av dem, Siwat, veckofesten,
pingsten. Själva högtiden är en skugga, en typos för, en bild
av Sonen, av Kristus, vilket framgår av den 4.e versen - som saknas i
Bibel 2000: – ”väntade på att vattnet skulle röras, ty en ängel
steg ner i dammen en viss tidpunkt och rörde upp vattnet så att vem som
helst som först steg ner sedan vattnet satts i rörelse, blev
frisk från vilken sjukdom den än led av.” Kristus är den som rör upp
vattnet, Kristus Ordet. Men ordet utan Anden är dött. Sonen stiger ner i
dopets vatten. Han behöver inte helgas i vattnet, utan Han helgar
vattnet. Bethesda var dammen, där offerlammen tvättades. Där
offerlammet är tvättat, där är vattnet i rörelse, det är helgat
vatten, helgat av Andens nåd.
Bethesda är platsen, där
undren sker och där offerlammet tvättas. Nu är Han offerlammet, den som
offras och den som offrar, eftersom bara ett enda prästämbete finns kvar
efter Golgata: Melkisedeks, Kristus prästen.
Betehsda
är platsen för undret. Jesus är personen som undret är knutet
till.
Vid Bethesda fanns en lång
kö. Man kunde bara stiga ner när vattnet rördes. En åt
gången. Och man måste ha hjälp. Den lame mannen är ensam. Med Kristi nåd
är det annorlunda. Den tar inte slut och dess kraft minskar inte även om
hela världens människor kom på en gång. Var och en har fri tillgång
till nådens tron.
Vid Bethesda skedde
undret genom en ängels förmedling. Kristus är den ende förmedlaren
mellan Gud och människa.
Vid Bethesda blev man
fysiskt friskt.
Kristus ger oss andlig
hälsa och evigt välbefinnande med början i dopet. Gud kan fortfarande
bota människor till kropp, själ och Ande. Vi minns stora onsdagens
oljesmörjelse, då vi sju gånger blir smorda till helande av kropp och
själ och Ande.
Vill Du bli frisk? Hl
Johannes Chrysostomos säger att de gudomliga orden är en skattkammare,
full av läkemedel som kväver högmodet, den liderliga elden, girigheten,
medicin som hjälper oss att vänta i 38 år på hälsa, det finns medel för
att öka vår glädje och vårt tålamod. Så är vår text ett stort
evangelium för alla som kämpat länge, sett andra bli friska, sett andra
nå framsteg på helighetens väg, men själva blivit liggande i ensamhet,
utan hjälp. Han ger inte upp, trots att de 38 åren kastar en mörk
skugga över hans liv och framtiden tycks lika mörk, ty han har ingen som
hjälper ner honom i Bethesda. Så blir själva lidandet, sjukdomen en välsignelse.
Herren kommer till den lame mannen och säger: stig upp, ta din bädd och
gå!
Mannen gör så, utan
att förstå vem han får hjälp av. Fadern verkar ännu, så ock Sonen
och Anden.
f. Benedikt
|