5(Jesus)
kom där till en stad som hette Sykar, inte långt från den mark som Jakob
gav sin son Josef.
6Där fanns
Jakobs källa. Jesus, som var trött efter vandringen, satte sig ner vid
källan. Det var mitt på dagen.
7En
samarisk kvinna kom för att hämta vatten. Jesus sade till henne: ”Ge mig
något att dricka
8Lärjungarna
hade nämligen gått bort till staden för att köpa mat.
9Samariskan
sade: ”Hur kan du, som är jude, be mig om vatten? Jag är ju en samarisk
kvinna.” (Judarna vill inte ha något med samarierna att göra.)
10Jesus
svarade henne: ”Om du visste vad Gud har att ge och vem det är som säger
till dig: Ge mig något att dricka, då skulle du ha bett honom, och han
skulle ha gett dig levande vatten.”
11Kvinnan
sade: ”Herre, du har inget att hämta upp det med och brunnen är djup.
Varifrån tar du då det levande vattnet?
12Skulle
du vara större än vår fader Jakob som gav oss brunnen och själv drack ur
den, liksom hans söner och hans boskap?”
13Jesus
svarade: ”Den som dricker av det här vattnet blir törstig igen.
14Men den
som dricker av det vatten jag ger honom blir aldrig mer törstig. Det
vatten jag ger blir en källa i honom, med ett flöde som ger evigt liv.”
15Kvinnan
sade till honom: ”Herre, ge mig det vattnet, så att jag aldrig blir
törstig och behöver gå hit efter vatten.”
16Jesus
sade: ”Gå och hämta din man.”
17Kvinnan
svarade:
”Jag har
ingen man.” Jesus sade: ”Du har rätt när du säger att du inte har någon
man.
18Fem män
har du haft, och den du nu har är inte din man. Där talade du sanning.”
19Kvinnan
sade: ”Herre, jag ser att du är en profet.
20Våra
fäder har tillbett Gud på det här berget, men ni säger att platsen där man
skall tillbe honom finns i Jerusalem.”
21Jesus
svarade: ”Tro mig, kvinna, den tid kommer då det varken är på det här
berget eller i Jerusalem som ni skall tillbe Fadern.
22Ni
tillber det som ni inte känner till. Vi tillber det vi känner till,
eftersom frälsningen kommer från judarna.
23Men den
tid kommer, ja, den är redan här, då alla sanna gudstillbedjare skall
tillbe Fadern i ande och sanning. Ty så vill Fadern att man skall tillbe
honom.
24Gud är
ande, och de som tillber honom måste tillbe i ande och sanning.”
25Kvinnan
sade: ”Jag vet att Messias kommer” (alltså den Smorde) ”och när han kommer
skall han låta oss veta allt.”
26Jesus
sade till henne: ”Det är jag, den som talar till dig.”
27I
detsamma kom lärjungarna De blev förvånade över att han talade med en
kvinna, men ingen frågade vad han ville henne eller varför han talade med
henne.
28Kvinnan
lät sin vattenkruka stå och gick bort till staden och sade till folket
där:
29”Kom så
får ni se en man som har sagt mig allt som jag har gjort. Kan han vara
Messias?”
30De gick
ut ur staden för att söka upp honom.
31Under
tiden sade lärjungarna till honom: ”Rabbi, kom och ät.”
32Han
svarade: ”Jag har mat att äta som ni inte känner till.”
33Lärjungarna
sade då till varandra: ”Kan någon ha kommit med mat till honom?”
34Jesus
sade: ”Min mat är att göra hans vilja som har sänt mig och att fullborda
hans verk.
35Ni
säger: fyra månader till, så är det dags att skörda. Men jag säger er:
lyft blicken och se hur fälten redan har vitnat till skörd.
36Den som
skördar får sin lön, han bärgar grödan till evigt liv, så att den som sått
och den som skördar kan glädja sig tillsammans.
37Här
gäller ju ordet att en sår och en annan skördar.
38Jag
har sänt er att skörda där ni inte behövt arbeta. Andra har arbetat, och
ni får lönen för deras möda.”
39Många
samarier från den staden hade kommit till tro på honom genom kvinnans ord
när hon försäkrade: ”Han har sagt mig allt som jag har gjort.”
40När
samarierna kom till honom bad de honom stanna hos dem, och han stannade
där två dagar.
41Många
fler kom till tro genom hans egna ord,
42och
de sade till kvinnan: ”Nu är det inte längre vad du har sagt som får oss
att tro. Vi har själva hört honom och vet att han verkligen är världens
frälsare.”
(Joh 4:5-42)
’óutos – bara annars
Det är ett märkligt möte vi får bevittna och en mycket mänsklig Jesus vi
möter i dagens evangelium. Det är hett, mitt på dagen. Jesus är törstig
och trött. Han sätter sig ’óutis – bara annars, råkar sätta sig, dråsar
ner. Det var inget planerat möte. Jesus var inte där för att undervisa,
bota eller förkunna Guds rike. Han råkar vara där. Kvinnan däremot var
inte outis. Hennes rykte var inte det bästa och hon gick ut i den hetaste
timmen för att slippa möta någon, allra minst Messias som även hon väntade
på, men eftersom hon som samaritanska inte erkände några profeter efter
Moses fanns väl ingen anledning att tro att hon outis, just denna dag
skulle möta Messias.
Jesus vill bara ha vatten. Ge mig att dricka! Någon inbjudan till
samtal är det inte. Det är kvinnan som öppnar samtalet. Det är hon som
iakttar. Hon har levt med så många män att hon vet att vara försiktig.
Jesus däremot verkar inte alls ha samma avvaktande attityd, även om han
också som jude borde ha varit vaksam och misstänksam. Det står inte att
samaritanerna inte hade någon umgängelse med judarna utan tvärtom, vilket
kvinnan också påpekar: Hur kan du som jude? Hon är en godhjärtad,
medberoende kvinna som är rädd att den törstige galileen råkar illa ut om
han fortsätter att prata med henne. Hon är van att alltid ta hänsyn till
andra. Hon börjar lägga till rätta, hon börjar lindra skadan för brottet
mot judarnas lag att inte umgås med samaritanerna. Jesus svarar: ”Förstode
du Guds gåva, och vem den är som säger till dig: 'Giv mig att dricka', så
skulle i stället du ha bett honom, och han skulle då ha givit dig levande
vatten.’ (v.10)”
Kvinnan sade till honom: »Herre, du har ju intet att hämta upp vatten
med, och brunnen är djup. Varifrån får du då det friska vattnet?» Eller
det levande vattnet som det arameiska ordet också betyder, friskt och
levande. Hon vill inte alls vara ironisk, utan hon är bekymrad. Du har ju
inget att ösa med och brunnen är djup. Kristus säger en sak och kvinna
tänker på en annan. Det är sådana samtal som är spännande.
Något har de gemensamt: språket, historien och fader Jakob. Vår fader
Jakob, säger hon, drack ju av detta vatten. Han ägde marken. Det var vad
han hade att ge. Vatten. Och det räcker långt när marken är torr och
hettan tung. Är du större än Jakob? Han hade ju fått Gudsuppenbarelsen när
han såg stegen som var rest mellan jord och himmel. Frågan dallrar i
hettan, den svettas. Större än Jakob betydde för henne ”Messias”.
Nyfikenheten, vänligheten, värmen och gåtfullheten är påtagliga mellan
kvinnan och Jesus. Jesu motståndare, de skriftlärda, fariséerna och
saducéerna skulle säkert ha sagt: Du har fått solsting i hettan. Men hon
ger sig inte, hon stannar i värmen, i tvivlet. Den som inte tvivlar får
aldrig veta vad som dväljer sig på andra sidan tvivlet.
Jesus svarade henne: det vatten jag ger honom skall bli en källa vars
vatten springer upp med evigt liv.”
Bättre kan det inte bli. Då slipper hon gå till brunnen mer, hon
slipper dagens hetta.
I det ögonblicket stiger samtalet till allt högre höjder, trots att det
tycks börja handla om moral och familjeangelägenheter. Gå och hämta din
man. Hon hade kunnat säga: Ett ögonblick bara! Jag hämtar min nuvarande
sambo. Hon är mycket ärlig och uppriktig. Jag har ingen man, säger hon.
Nu blir han profet som avslöjar och ser igenom. Kvinnan utbrister:
”Herre, jag ser att du är en profet=Messias, ty nästa profet efter Moses
är Messias!” Och vår helige fader Johannes Chrysostomos utbrister: ”Du
milde tid, hur storslagen är icke denna kvinnas filosofi! Hur moget tar
hon inte emot omvändelsens ord!”
Nu stiger samtalet till att handla om en av de allra största och
viktigaste frågorna i människans liv på jorden: den rätta gudstjänsten,
ortodoxin. Varför tillbe? Varför tro? Även i Sverige finns frågan om resan
till himlen. Från Sverige till himlen. I det sekulariserade Sverige. SVT
kan göra många program och intresset är stort, brunnen djup. Det är bara
att hopas att SVT har tillräckligt långt skaft på skopan vid Jakobs brunn,
ty den är djup och när man kommer till botten vänds den upp och ner och
vattnet börjar strömma uppifrån och ner från den källa av friskt vatten
som Johannes såg inför Guds tron.
Var skall vi tillbe? Måste man åka till Överkalix för att tillbe? Kan
man inte göra det i Göteborg, Stockholm och Kiruna? Varför svarar inte
Jesus på kvinnans fråga enligt lagen? Det är klart att det är Jerusalems
tempel som är den rätta platsen. Gerizim hade ju judarna bränt upp, det
var ju fel plats och fel tempel.
Jesus säger: varken där eller här, utan i anden och sanning.
Vi har ord för dygnets alla timmar. Åter och åter! Paki i paki! Taas ja
taas! Och samma böner. Ortodoxin är paradoxal.
Den noetiska bönen talar vi ortodoxa mycket om. Den noetiska bönen är i
ande och sanning. Det finns social bön: i gathörn. Det finns psykologisk
bön: i känslan, förnuftet och viljan. Det finns en fysisk bön: när vi
faller på knä och när vi kysser ikoner. Men det räcker inte. Bönen måste
bli noetisk, andlig och ordlös. Jag känner inga ord, o salighet (Gertrud
Hofmo).
Varje människa bär Guds tempel inom sig. Den andning hon fick i
skapelsen. NOUS.
Nu anar kvinnan att den Messias som hon och judarna väntar på är där.
Hon skyndar därifrån och vittnar. Hon är inte säker, men hon vittnar
enligt den tro hon nu har. Och sålunda blir hon själv en profet, ty Paulus
säger att en profet bara får förkunna i enlighet med den tro han har.
Kvinnan gör så. Månne Han inte är Messias! Råkar vara det! Outis – bara
annars!
f. Benedikt |