41Då
kom det fram en man som hette Jairos och som var föreståndare för
synagogan. Han kastade sig för Jesu fötter och bad honom komma med hem,
42för han
hade en dotter på tolv år, hans enda barn, och hon låg för döden. När
Jesus var på väg dit pressade sig hela mängden på honom.
43Där fanns en
kvinna som hade lidit av blödningar i tolv år. Hon hade gjort av med allt
hon ägde på läkare men inte lyckats bli botad av någon.
44Nu kom hon
bakifrån och rörde vid tofsen på hans mantel, och genast upphörde
blödningen. 45Då
sade Jesus: ”Vem var det som rörde vid mig?” När ingen ville svara sade
Petrus: ”Mästare, alla knuffas ju och tränger sig på dig.”
46Men Jesus
sade: ”Någon rörde vid mig. Jag kände att kraft gick ut från mig.”
47När kvinnan
förstod att hon var upptäckt kom hon darrande fram och föll ner för honom
och berättade inför allt folket varför hon hade rört vid honom och att hon
genast hade blivit botad.
48Då sade han
till henne: ”Min dotter, din tro har hjälpt dig. Gå i frid.”49Medan
han ännu talade kom det bud till synagogföreståndaren från hans hem: ”Din
dotter är död. Besvära inte Mästaren längre.”
50Jesus hörde
det och sade till honom: ”Var inte rädd, tro bara, så skall hon bli
hjälpt.” 51När
han kom fram till huset lät han ingen följa med in utom Petrus och
Johannes och Jakob och flickans far och mor.
52Alla grät och
höll dödsklagan över henne. Men Jesus sade: ”Gråt inte! Hon är inte död,
hon sover.” 53Då
skrattade de åt honom, de visste ju att hon hade dött.
54Men han tog
hennes hand och sade högt: ”Flicka, stig upp!”
55Då återvände
hennes ande, och hon reste sig genast upp, och han sade till dem att ge
henne något att äta. 56Hennes
föräldrar häpnade, men han förbjöd dem att tala om för någon vad som hade
hänt.
Luk 8:41-56
I första Krönikebokens fjärde kapitel verserna 9 och 10 möter vi en mycket
märklig man som heter Igabís (LXX), Jabes i Bibel 2000. Han nämns i ett
släktregister som omfattar en hel massa kapitel. Namn efter namn,
intetsägande och tröttande register! Plötsligt dyker denne Igabís upp och
det sägs att han hade högre anseende än sina bröder, trots att han
uppenbarligen var någon sorts förlossningsskada. Han mor gav honom namnet
Igabís, ty hon hade fött honom Jabis, med smärta. Livet började illa för
honom, men det står att ”Jabes
åkallade Israels Gud: ”Välsigna mig och gör mitt område stort. Låt din
hand stödja mig och befria mig från olycka och smärta.” Och Gud uppfyllde
hans önskan.” Inget mer. Sedan fortsätter uppräkningen av Kalev som födde
Shucha som födde Mechir och så vidare i all oändlighet.
Det måste vara något speciellt med denne okände Jabis, eftersom
krönikören stannar upp, nämner honom för att sedan gå vidare.
Men av den korta texten kan vi utläsa en hel del om denne man. Han har
en medfödd skada, han är trängd, eftersom han vill att Gud skall flytta
hans gränser, eller vidga hans horisonter som det står i Septuaginta. Han
behöver stöd och hjälp och han är hotad av någonting oerhört ont. Han vill
att Gud skall sätta det onda på plats så att det inte skall kunna skada
honom. Hans bön är ivrig och brinnande. Han säger till Gud: evlogón
evlogísis, välsigna mig välsignande. Och Gud gav honom allt det han
önskade, alltså: dubbel välsignelse, vidgade horisonter, avlägsnade
begränsningar, hotet försvann, han fick stöd och det onda hölls på plats.
Tankarna går förstås till hl aposteln Paulus, som också hade högre
anseende än bröderna, vilket enligt honom själv berodde på att han var
minst och sämst, han var inte ens värd att kallas apostel så illa som han
burit sig åt. Och hans enda beröm var svagheten och han bekände den
törntagg han bar i sitt kött.
Han var betryckt och i stor nöd, men Herren hörde honom alltid och hans
lovsång i fångenskapen nedkallade änglar som öppnade celldörren för honom.
Jabes och Paulus vet vad de talar om och de kan därför uppmana till
oavlåtlig bön. Och Herren gav dem allt vad de behövde.
Även Jairos och kvinnan med blödningar är i samma situation som Jabes
och Paulus: i yttersta nöd och betryck, och de vänder sig till Herren med
samma iver, samma fysiska närhet och samma tillit.
Dagens evangelietext andas också brinnande tro i situationer, där allt
hopp är ute. Jairos dotter är döende, hon är död. Kvinnans alla utvägar är
stängda. Bland alla dess människor som tränger på och samlas kring Jesus
är det en handfull som har namn eller ansikte. Annars flimrar alla förbi.
De är som släkttavlan i 1 Krönikeboken, kapitel efter kapitel flimrar
förbi av människor och namn. Och plötsligt en Jairos, en kvinna med
blödningar.
Dagens evangelium, glädjebudskap, är frimodigheten att bli ett namn,
ett ansikte, bli en som vågar vidröra, vågar be och vågar tro till häpnad,
även om man är en Jabis, en förlossningsskada, en Paulus, som vågar likna
sig själv vid ett ofullgånget foster, ett missfall (1 Kor 15:8). Och som
därför Han åkallar Herren. Som Jairos, som kvinnan med blodgång. Åkallar
med en bön full av tro och hopp.
Välsigna mig välsignande.
Flytta mina gränser!
Låt din hand vara med mig!
Sätt det onda på plats så att det inte skadar mig.
Välsigna mig på riktigt. Rör vid manteltofsen. Jag släpper dig inte, du
måste bota mig. Du måste välsigna mig.
Kvinnan är begränsad av sin sjukdom och flickan är döende.
Jesus är Guds ena hand, säger Irenaeus. Anden den andra handen. Gud
välsignar välsignande med händerna korslagda som hl patriarken Jakob. De
korslagda händerna är i sig en bild för den dubbla välsignelsen i Kristus,
ty Han dog på korset, steg ner i dödsriket, tömde det på dess skatter och
återvände, flyttade mänsklighetens gräns, som är döden, och Han satte det
onda, döden på plats till evig tid.
Det är ett fysiskt evangelium vi fått lyssna till. Och en fysisk tro.
Jairos faller ned för Jesu fötter. Folket tränger hårt på honom. Där är en
kvinna som lidit av blodgång i tolv år och ingen hade kunnat bota henne.
Hon närmar sig bakifrån och rör vid hörntofsen på Jesu mantel. Fysisk
kraft utgår ur Jesus, vilket han också påpekar och Petrus undrar hur Jesus
kan veta det i sådan trängsel. ”Jag kände kraft utgår ifrån mig.” Denna
replik leder till nästa fysiska händelse: kvinnan faller ned för Jesu
fötter hon också. ”Din tro har hjälpt dig. Gå i frid!”
Vandringen fortsätter till Jairos hus, där dottern sägs vara död. Jesus
tar med sig föräldrarna och de tre apostlarna som också är med honom på
Tabor och i Getsemane: Petrus, som älskar Jesus mer än andra, Johannes,
som Jesus älskar och Jakob, som bevisade sin kärlek till Herren genom att
som den förste lida martyrdöden i Jerusalem. Föräldrarnas kärlek till
dottern är starkare än döden. Där är kvinnans tro, där är både mänsklig
och gudomlig kärlek närvarande. Liksom hoppet. Människorna gråter och
jämrar sig. Jesus predikar hopp. Han är ju Kristus, vår Gud, vårt hopp,
som vi ofta säger i den ortodoxa gudstjänsten.
Även undret är fysiskt. Jesus tar flickan i handen och säger med hög
röst: Flicka, stå upp! Hon stiger upp och Jesus tillsäger att man ska ge
henne något att äta. Hon har blivit hungrig medan hon sovit. Jesus
uppväcker döda i evangelierna av kärlek och barmhärtighet men också som
ett messianskt tecken på Guds rikes närvaro. Såsom Jesus tar flickan i
handen och reser upp henne, så griper han Adam och Eva i handen (på
ikonen) och lyfter upp. Så skall han också uppväcka oss ifrån de döda.
Även vi kommer att få äta det första vi gör. Jag skall inte smaka av
vinträdet förrän i min faders rike och det skall han göra med sina
frälsta.
Vår ortodoxa tro är fysisk, därför att den är biblisk och apostolisk.
Genom apostlarnas händer skedde många under. Folk bar ut sjuka för att
Petri skugga skulle bota dem. Det finns heliga platser som är hälsosamma,
det finns människor, levande och döda som sprider helande kraft, till
ande, själ och kropp. Det finns reliker och ikoner som är undergörande. Vi
tror att välsignat vatten är hälsobringande, vi tror att även vi kan falla
ned för Jesu fötter när vi vidrör kyrkgolvet med vår panna. Vi tror att de
heligas förböner är oss till gagn. Vi tror att våra läppars vidrörande av
ikoner och varandras kinder genom helig kyss är oss till andlig nytta. Vi
tror att Jesu manteltofs finns kvar på jorden och att Petri skugga är
kvar. Vår tro är konkret.
Vill du bli Guds Jabes, är evangeliets fråga till oss i dag? En som
vågar se sin medfödda skada, sitt betryck, sitt misslyckande, sin
litenhet, sin oförmåga, sin snäva horisont och hotet om en evig död. Vill
du bli Guds Jabes som frimodigt går in i Jabes bön:
Välsigna mig välsignande.
Flytta mina gränser!
Låt din hand vara med mig!
Sätt det onda på plats så att det inte skadar mig.
Bed så skall du få!
f. Benedikt |