Det blir nämligen som när en man skulle resa bort
och kallade till sig sina tjänare och lät dem ta hand om hans egendom.
Den ene gav han fem talenter, den andre två, den tredje en, åt var och
en efter hans förmåga. Sedan reste han därifrån. Den som hade fått
fem talenter gav sig genast i väg och gjorde affärer med dem så att han
tjänade fem till. Den som hade fått två talenter tjänade på samma sätt
två till. Men den som hade fått en talent gick och grävde en grop och gömde
sin herres pengar. Efter lång tid kom tjänarnas herre tillbaka och krävde
redovisning av dem. Den som hade fått fem talenter kom och lämnade fram
fem till och sade: ’Herre, du gav mig fem talenter. Här är fem till
som jag har tjänat.’ Hans herre sade: ’Bra, du är en god och trogen
tjänare. Du har varit trogen i det lilla, jag skall anförtro dig mycket.
Gå in till glädjen hos din herre.’ Den som hade fått två talenter
kom fram och sade: ’Herre, du gav mig två talenter. Här är två till
som jag har tjänat.’ Hans herre sade: ’Bra, du är en god och trogen
tjänare. Du har varit trogen i det lilla, jag skall anförtro dig mycket.
Gå in till glädjen hos din herre.’ Den som hade fått en enda talent
steg också fram. ’Herre’, sade han, ’jag visste att du är en hård
man, som skördar där du inte har sått och samlar in där du inte har
strött ut. Jag var rädd och gick och gömde din talent i jorden. Här
har du vad som är ditt.’ Hans herre svarade honom: ’Du är en slö
och dålig tjänare, du visste att jag skördar där jag inte har sått
och samlar in där jag inte har strött ut. Då skulle du ha lämnat mina
pengar till banken, så att jag hade kunnat få igen dem med ränta när
jag kom. Ta nu ifrån honom talenten och ge den åt mannen med de tio
talenterna. Var och en som har, han skall få, och det i överflöd, men
den som inte har, från honom skall tas också det han har. Kasta ut den
oduglige tjänaren i mörkret där ute.’ Där skall man gråta och skära
tänder.
Matt 25:14-30
Matteusevangeliets sista del beskriver med
liknelser, symboler och realistiska profetior den sista tidens dramatiska
händelser, alltings slut när också den helige Andes
kenosis, hemliga och ödmjuka, rent av förödmjukade vistelse på
jorden upphör, när allt skapat förklaras och allt kött får erfara det
lärjungarna fick erfara på den första pingstdagen, såsom en brännande,
renande, förklarande och förnyande eld.
Den första församlingen
väntade på Kristi andra ankomst och levde därför varje dag som i
aftonen till den åttonde dagen som inte har någon solnedgång. Så hade
ju Kristus själv sagt att hans efterföljare skulle leva och även i dag
är Hans råd aktuella. Hl aposteln Matteus avslutande kapitel kan
sammanfattas i hl aposteln Petri råd som vi kan läsa i hans första
brev, kapitel fyra: ”Men nu är slutet på allting nära.” Sedan fortsätter
han med att säga: ”Var då samlade (eg förståndiga, sofrosyne) och
nyktra så att ni kan be. Framför allt skall ni älska varandra hängivet,
ty kärleken gör att många synder blir förlåtna. Var gästvänliga mot
varandra utan att knota. Tjäna varandra, var och en med den nådegåva
han har fått, som goda förvaltare av Guds nåd i dess många former”
(1 Petr 4:7-10).
Jesus talar i dagens
evangelium om pengar som en herre anförtror sina tjänare eftersom han själv
skall vara borta en lång tid: en får fem talenter, en två och en tredje
en talent, var och en efter hans dennes förmåga. Hl aposteln Petri råd
är lämpliga för alla Herrens tjänare, alltså för alla kristna som
har fått i uppdrag att förvalta Guds nåd i dess många former.
Det svenska ordet
talang kommer nog från ordet talent. Med talang avses speciella gåvor:
att göra affärer, att kunna måla, tala väl, sjunga eller rent av förmågan
att lära sig telefonkatalogen utantill. Så tolkas ju också dagens text
ofta, vilket säkert inte är fel. Vi människor kan använda våra
talanger på ett bra eller dåligt sätt, eller inte alls. Jag tror dock
att den heliga Skrift avser den helige Andes nådegåvor, som enligt hl
aposteln Paulus, är olika men Anden är densamma. Tjänsterna är olika,
men Herren densamme, verksamheten är olika, men Gud densamme, han som
verkar i allt och överallt --- Allt detta åstadkommer en och samme Ande
genom att fördela sina gåvor på var och en så som den själv vill (1
Kor 12:4ff).
Hl aposteln Petri råd
som jag tidigare här citerat rör oss alla, ty vi har alla fått Herrens
nådegåvor och uppdraget att vara förvaltare av dess. Hur sker det? Vi
behöver tre egenskaper som vi bör be att få och sedan använda: ”Var
samlade (eg förståndiga) och nyktra, så att ni kan be.” Alla, den som
fått fem talenter, två eller en talent är kallade att gå samma väg, på
vilken vi behöver förstånd, sofrosyné, nykterhet, nepsis och bön,
prosévche, dessa tre termer som är så centrala i vår hl Ortodoxa
Kyrka. Hl fäderna kallas neptiska eler andligt nyktra och vägen kallas
vetenskapernas vetenskap (episteme) och konsternas konst (techne). Denna väg
är gemensam för alla kristna och på denna väg kan varje kristna föröka
de talenter han fått. Även om dagens evangelietext är allvarlig och
varnande så är den också tröstande och rådgivande: din enda talent
kan du sätta in på en bank, i kyrkan. Även om alla inte når den oavlåtliga
bönen eller använda sina talenter så kreativt att man når theosis,
gudomliggörelsen, så kan var och en växa i församlingen just på det sätt
som hl aposteln Petrus säger: älska varandra hängivet, ty kärleken gör
att många synder blir förlåtna. Detta är minimikravet: döm inte! Dömandet
av andra har sin källa i rädsla. ”Jag var rädd och gick och gömde
din talent i jorden”, säger den som fick en talent och påstod sig känna
sin herre som en hård man. Men hl aposteln Johannes säger att den som
inte älskar kan inte känna Gud, ty Gud är kärlek. Mannen med en talent
står i domen. Han har inte burit ränta, kärlek, eftersom han varit rädd
och inte känt sin herre på djupet, krav är inte detsamma som hårdhet.
Men vi som har denna enda talent kan vara frimodiga på domens dag, säger
hl aposteln Johannes, ty i kärleken finns ingen rädsla och fullkomlig kärlek
driver ut rädslan. Det finns fem talenters asketer, rättfärdiga och
heliggörare, men även räntan från en talent räcker på domens dag: kärleken,
den som utan att vara medveten om det räcker den törstige ett glas
vatten och med sin närvaro värmer denna kalla värld i en sjuksal, i
kyrkan och i ett fängelse.
Det finns fem talenters tro som kan flytta berg, två talenters hopp som
hoppas där inget hopp finns och det finns en ränta på en enda talent: kärleken,
utan vilken alla stora talentinnehavare är ljudande malm och klingande
cymbal.
Amen!
F. Benedikt
|