Först en
liten presentation av författaren:
Hierotheos
Vlachos är ursprungligen grek, född 1945. Han läste teologi i
Thessaloniki och har varit präst sen 1971. När hans bok översattes till
engelska 1994 så arbetade han i Aten som predikant och lärare. Redan som
ung var han intresserad av ”Fädernas skrifter” och han arbetade ett
tag i klosterbiblioteken på Mount Athos.
1986 kom
den fösta upplagan av boken, skriven på grekiska. Översättningen till
engelska är baserad på den tredje upplagan av originalboken.
Vlachos
skriver själv i förordet att syftet med boken är att sammanfatta Fädernas undervisning om ortodox teologi, och att visa att det i första
hand är frågan om en ”vetenskap
om helandet av människan”. Han uttrycker det så att han med denna bok, och även
hans andra böcker, försöker överföra den ortodoxa andligheten från
Filokalian till den rastlösa
och oroliga nutidsmänniskan.
Vi läser
ett citat från bokens inledning:
”Enligt
den ortodoxa traditionen är människan sjuk efter Adams fall; hennes nous
förmörkades och förlorade gemenskapen med Gud. Döden kom in i
personens existens och orsakade många antropologiska, sociala och även
ekologiska problem (alltså problem inom människan, mellan människor och
i den omgivande miljön). I tragedin med hennes fall behöll människan
Guds avbild inom sig men förlorade helt likheten med Honom, eftersom
gemenskapen med Gud blev bruten. Men inkarnationen i Kristus och kyrkans
arbete möjliggör för personen att uppnå likheten med Gud, vilket innebär
att återupprätta gemenskapen med Gud. Den här färdvägen från ett
fallet tillstånd till gudomliggörelse kallas helandet av personen därför
att den innebär personens återgång från ett onaturligt tillstånd till
ett naturligt eller övernaturligt tillstånd”.
Boken berör
inte olika neurotiska och patologiska diagnoser, eftersom det tillhör
psykiatrin och neurologin, men existentiella dilemman som rädsla för döden,
avsaknad av mening med livet, ett skyldigt samvete och förlust av
gemenskap med Gud tillhör sådana områden som kyrkans teologi kan
antingen förhindra eller hela.
Det
utlovas i början av boken att läsaren av denna bok kommer att hitta vägen
genom vilken en person uppnår gemenskap och förening med Gud och därigenom
uppfyller den mänskliga existensens bestämmelse.
All denna
psykoterapibehandling är nära förbunden med den neptiska
(nyktra) traditionen i kyrkan och dess hesychastiska
liv (stillhet i Guds närvaro) och den finns bevarad i texterna i
Filokalian, i Kyrkofädernas arbeten och i synnerhet i den helige
Gregorius Palamas undervisning.
Detta
neptiska och hesychastiska liv är samma liv som profeterna och apostlarna
levde och som också var vanligt i västvärlden innan det blev ersatt med
skolastisk teologi.
Det är de
personer som har blivit helade som är beviset för att kyrkan griper in i
samhället på ett frälsande sätt. Det är detta höga syfte den
ortodoxa kyrkan tjänar genom sin teologi och sitt liv.
Ortodoxi
är i huvudsak en terapeutisk vetenskap med syfte att hela människan och
leda henne till Gud, just i den ordningen. För att kunna leva i verklig
gemenskap med Gud och uppnå det välsignade stadiet av gudomliggörelse måste
människan först bli helad.
Den
skiljer sig tydligt från andra psykoterapeutiska metoder genom att inte
vara antropocentrisk utan theantropocentrisk och även därigenom att den
inte genomför sitt arbete med mänskliga metoder utan med hjälp av
gudomlig nåd, i själva verket genom en synergi av gudomlig och mänsklig
vilja.
Man kan säga
att boken är en sammanställning av de ortodoxa fädernas undervisning om
sjukdom och tillfrisknande av själen, nous, hjärtat och tankarna.
Och vi
kommer så småningom att gå in mera i detalj på vart och ett av dessa
områden.
Förutom
Filokalians skrifter har Vlachos hämtat en hel del material från andra
ortodoxa fäder såsom Gregorius Teologen, Gregorius Palamas, Johannes
Chrysostomus, Basileios den Store, Simeon den Nye Teologen , Johannes av
Stegen (Klimakos) m fl.
Om jag gör
en egen reflektion, vilket förekommer men inte särskilt ofta, så anges
det – allt övrigt är urval eller sammanfattningar från boken.
Innehållet
i boken är uppdelat på 6 kapitel
-
först ett
sammanfattande kapitel med rubriken ”Ortodoxi som en terapeutisk vetenskap”,
-
sen ett om ”den
ortodoxa terapeuten”
-
det tredje är ett
omfattande kapitel där själen,
nous, hjärtat och förnuftet (mind, thought) definieras och där
det gås igenom hur dessa delar fungera i ett friskt tillstånd, hur
dom fungerar i ett sjukt tillstånd och hur dom blir botade
-
det fjärde kapitlet
heter ”ortodox patologi”,
alltså sjukdomslära och det handlar främst om passionerna, vad de
är och hur de utvecklas, hur dom botas och vad lidelsefriskhet är
(dispassion).
-
det femte kapitlet berör
”hesychasm som en metod för
helande”
-
och det sjätte och
sista kapitlet heter ”ortodox
epistemologi” eller kunskapsteori.
Terapeuten
förskriver också till sina andliga barn en
”ortodox väg”
som är en väg i hängivenhet. Och här följer nu en mer praktisk
metod som den sjuke ska följa under ledning av den andlige Fadern för
att bli andligt helad:
Vi ska särkilt
lyfta fram asketism, denna kraftfulla övning av självkontroll och kärlek, tålamod
och stillhet som tillintetgör de gömda passionerna inom oss. Asketism är
ett effektivt sätt att rena nous och göra den lidelsefrisk och klarsynt.
En av lärjungarna
till Simeon den nye teologen (Niketas Stetathos) beskriver den asketiska
övningen på följande sätt:
”Människan
har 5 sinnen så de asketiska övningarna är 5 till antalet - vaka,
studier, bön, självkontroll och hesychia.”
Syn hör
ihop med vaka
Hörsel
med studier
Lukt med bön
Smak med
självkontroll
Känsel
med hesychia (stillhet i Guds närvaro).
Allmänt
brukar man säga att asketism innebär fasta, vaka och bön.
Fasta
är ett medel och inte ett mål, det är ett verktyg för dem som vill
uppnå självkontroll och utan fastan är det nästan omöjligt att
besegra passionerna och uppnå lidelsefriskhet.
Fasta tar
bort lust, orena tankar och onda drömmar. Det ökar bönens renhet,
upplyser själen, ger ett vakande sinne, lätt sömn och klarsynt nous, hälsa
för kroppen mm.
Man ska
dock inte överdriva fastan, det kan ge alltför svag kropp vilket ger
nedstämdhet och olust. Det är därför viktigt att följa kyrkans
fastetider och regler, d v s det som är välbeprövat och inte skadligt.
Vaka,
som alltså också är en asketisk metod, syftar också till att rena och
hela passionerna.
Kristus själv
lärde oss att be om natten och de heliga fäderna erfor i sina egna liv
den välgörande effekten av vaka ”Den
själ som utövar vaka får Kerubims ögon så att hon hela tiden ser
himmelska syner”. ”Vaksamhet håller sinnet rent, sömnighet binder själen.”
Vakenhet
dämpar lust, befriar från fantasier, behärskar tankarna, förvisar
inbillningar, kontrollerar tungan, ”den
vakande är som en fiskare av tankar, i den tysta natten kan han lätt
observera dom och fånga dom”.
Bön
hör ihop med vaka. Detta är den överlägsna metoden för helande av själens
sjukdomar eftersom mycken nåd kommer till en människas själ genom bön.
Här talar vi om noetisk bön vilket beskrivs mer ingående senare i
boken.
Det finns
också andra terapeutiska metoder för att bota varje passion i själen,
dessa tas upp under rubriken ”ortodox patologi” – se under referat
del 3.
Att utöva
asketism är kortfattat att praktiskt tillämpa Guds lag, att hålla hans
befallningar.
Alltså
den ansträngning som vi gör för att underordna vår egen vilja under
Guds vilja och att förändras genom detta.
Delar ur
Saligprisningarna lyfts fram som ett exempel från Skriften om att detta
är Guds vilja och befallning:
-
Saliga är de fattiga
i anden – alltså de som lär känna sitt tillstånd och erfar sitt
elände (sin sjukdom)
-
Saliga är de som sörja
– alltså de som är bedrövade och sörjer över det dom ser inom sig
-
Saliga är de som hungrar
och törstar efter rättfärdighet – alltså de som vill bli friska,
de som längtar efter förening med Gud.
-
Saliga är de renhjärtade,
ty de skola se Gud – alltså de friska
Till sist
ska vi konstatera med Vlachos att denna väg inte enbart är ämnad för
munkar och nunnor. Alla, även vi som lever i världen, kan leva enligt
Herrens befallningar, annars skulle han inte ha gett oss dom. Det är
kyrkans och den andlige Faderns uppgift att anpassa tillämpningen av
Herrens befallningar till var och en av oss. Den andlige Fadern har genom
att själv genomgå helande, fått urskillningsförmåga så att han kan råda
varje person/patient att hitta sin väg som i huvudsak är den ortodoxa
traditionens väg. Det kan faktiskt vara så att ”den
enes medicin är den andres gift”, och detsamma kan gälla för en
och samma person, men under olika tidpunkter i livet.
Så återigen
– terapeuten är otroligt viktig för att justera medicineringen och ge
den rätta terapeutiska vägledningen.
Vlachos
kommenterar också det faktum att han inte har berört sakramenten, och då
framförallt den heliga nattvarden dess mer. Men han skriver att Eukaristin
givetvis är helande förutsatt att tillfrisknandeprocessen pågår. Han
skriver att ”om den här
terapeutiska vägen kombineras med Gudomlig Liturgi så är frälsning möjlig.”
Sammanfattningsvis:
Kristendom
är en terapeutisk vetenskap som helar sjuka människor.
Sjukdomen
visar sig framförallt i nous.
Kyrkan med
sin undervisning, tillbedjan, askes och sakrament befriar nous och gör
den till den helige andes tempel.
Denna
terapeutiska väg har använts och bekräftats av alla helgon.
Det är
den enda väg som leder till Gud.
Kapitel
2 handlar om ”Den
andlige terapeuten”
Vad
utmärker en god terapeut? – Jo, att han kan hela sina patienter.
Det
finns ett helt kapitel på ca 45 sidor om terapeuten och prästerskapet
och jag ska bara lyfta fram några saker.
En
”riktig” präst är den som ordinerats på tillbörligt sätt
och därigenom fått rätten att förvalta sakramenten, och som
tillfrisknat så pass att han har genomgått rening och befinner sig
stadigvarande i upplysningen. Det står också nämnt att han bör hålla
sin fantasi passionsfri, och framförallt vara fri från okyskhet och hat.
Men det som framförallt utmärker honom är att han har gåvan att hela
sina andliga barn.
När
det gäller den andlige Fadern så behöver han inte vara präst. Det står
omnämnt om det ”andliga prästerskapet” som kan vara både män och kvinnor -
personer som genom egen erfarenhet av helandeprocessen och andliga gåvor
har förmågan att hela.
Patienterna
ska förhålla sig till sin terapeut i lydnad och kärlek, som om det vore
Kristus själv. Man ska ta sin andlige Fader i försvar om någon talar
illa om honom, och vörda honom även efter hans död.
Liselott
Tano
© Citera gärna men ange källa.
|