1. Metafysiska frågors natur
Först av allt är det nödvändigt
att definiera vad vi uppfattar som metafysiska frågor. Vetenskapliga frågor
är möjliga att dela upp i empiriska och formella frågor. Empiriska frågor
är frågor som kan besvaras med hjälp av observationsdata; formella frågor
är frågor vars svar beror av ren matematik. Till exempel så måste det
korrekta svaret på frågan ”Vad är avståndet mellan jorden och månen?”
baseras på astronomiska observationer. Vid formella frågor kan svaret
ges genom matematisk beräkning som vid frågan ”Vad är irrationella
siffror?”. Beviset på ett matematiskt påstående beror inte av
observationer, som är fallet vid empiriska frågor. I båda fallen vet vi
vilka metoder som kommer att, respektive inte kommer att, vara relevanta för
svaret.
Den fysiska vetenskapen
använder både empiriska och formella metoder. Det är omöjligt att
konstruera en fysisk teori enbart på basis av observationer. I hundratals
år kan vi observera hur äpplen faller, men denna enkla observation
kommer inte att uppenbara gravitationslagen för oss. Å andra sidan är
det omöjligt att konstruera en fysisk teori enbart med matematiska
metoder. Även den mest formella fysiska teori är baserad på resultatet
av observationer. Till exempel är relativitetsteorin omöjlig utan sådana
empiriska fakta som ljushastighetens konstant. Av detta följer att
strukturen i en fysisk teori representerar enheten av empiriska och
formella metoder.
Men vi kan fråga oss
om en fysisk teori innehåller andra komponenter förutom de empiriska och
formella? Till exempel så är det möjligt att ge ett exakt svar på frågan
”Vad är hastighet?”, men kan jag besvara frågan ”Vad är tid” på
samma sätt som föregående fråga? Ett annat exempel: den fysiska
vetenskapen beskriver en yttre värld. Men vad är världen? Uppenbarligen
kan inte frågor av denna typ placeras i ovanstående klassifikationer. De
kan varken lösas med hjälp av empiriska metoder eller med matematisk beräkning.
Därför brukar sådana frågor som ”vad är tiden?”, eller ”vad är
världen?” kallas metafysiska.
Vad är den allmänna
karakteristiken på metafysiska frågor? För det första kan man ge ett
generellt svar på denna fråga: subjektet för en metafysisk fråga
kan aldrig vara ett objekt för vår erfarenhet. Till exempel är
bordet som jag ser bakom mig objektet för min yttre erfarenhet. Jag ser
det och jag rör vid det, och därför kan jag beskriva fysiska och
kemiska egenskaper hos detta objekt. Men en förutsättning för yttre
erfarenhet är ett avstånd som skiljer mig från objektet. Med andra ord,
jag ser på bordet från utsidan. I denna mening är erfarenheten som
vetenskaplig kunskap baserad på yttre erfarenhet. Men vi kan inte
ha en yttre erfarenhet av världen och tiden eftersom vi alltid befinner
oss i världen och i tiden. En erfarenhet av världen som
helhet skulle vara gudomlig, inte mänsklig, eftersom endast Gud
kan se på världen utifrån. På samma sätt skulle en yttre erfarenhet
av tiden vara en erfarenhet av evigheten för oss. Här är det nödvändigt
att lägga märke till metafysiska frågors natur: dessa frågor berör
enbart helheter. Sådana frågor som ”Vad är tiden?” och
”Vad är världen?”, berör tiden som helhet och världen som helhet.
2. Den antimetafysiska karaktären på ny fysisk vetenskap
Det verkar som om den
fysiska vetenskapen utesluter metafysiska frågor. Fysiken är verkligen
en exakt vetenskap, baserad på experimentella och strikta matematiska
metoder. Med den fysiska vetenskapen som utgångspunkt verkar svaret på
metafysiska frågor enbart vara hypoteser. Alla kan säkerligen ha
sådana hypoteser, men det är nödvändigt att förstå att de inte har
vetenskaplig betydelse. De kan betraktas som den individuella
uppfattningen hos forskaren. Dessutom var den fysiska vetenskapens födelse
möjlig endast därför att alla metafysiska frågor hade eliminerats. Men
hur blev denna utveckling möjlig? Aristoteles fysik var en filosofisk
vetenskap. Syftet med denna filosofiska vetenskap var kunskap om
fenomenens natur (φύσις). Men vad menar vi när vi talar om ett visst fenomens natur? Det betyder att
vi söker orsaken till dess existens. Frågan vars syfte är
kunskap om ett fenomens natur är frågan ”varför?”. Till exempel frågar
vi ”Varför faller tunga kroppar?” Enligt Aristoteles synsätt faller
kroppar därför att de har en sådan
kvalitet som vikt. Därav följer att vikt är naturen hos
de kroppar vi benämner som ”tunga”. Med andra ord är vikt en
inneboende kvalitet i alla tunga kroppar. Denna kvalitet är
orsaken, enligt vilken alla tunga kroppar rör sig nedåt. Lätthet är
naturen hos sådana kroppar som rök eller ånga, vilka tvärtemot tunga
kroppar rör sig uppåt.
Aristoteles fysik stod
utom all kritik till 1600-talet. Vad hände mellan 1400 och 1600-talet? För
det första kan vi se att frågan ”varför” försvinner och ersätts
med frågan ”hur”. Det betyder att istället för frågan ”Varför
faller kroppar?”, får vi frågan ”Hur faller de?”. Det är
uppenbart att den senare frågan inte syftar på naturen hos kroppar utan
deras uppträdande, vilket kan beskrivas med matematiska metoder. Rörelsens
varför hade varit objektet för en filosofisk studie enbart; men med
Galileo blev rörelsens hur ett objekt för exakta matematiska metoder.
Men den matematiska studien av rörelsens hur ger stor vikt åt tids-
och rumskoncepten. Beskrivningen av en kropps rörelse i tid och
rum kan egentligen bara ges i matematiska termer. Därmed blev tid och rum
fundamentala kategorier i Galileos fysik. Den verkliga världen är världen
av kroppar som rör sig i tid och rum. I Aristoteles fysik var
koncepten tid och rum däremot inte viktiga. Enligt Aristoteles kunde därför
inte matematiken vara instrumentet för att beskriva den yttre världen;
objektet i sig själv är en kvaltitativ substans men inte en geometrisk
figur. Med Galileo börjar den fysiska världen att uppfattas som en
perfekt maskin, och om vi vet dess position och hastighet vid ett visst
tillfälle så vet vi allt. Den verkliga världen är bara en följd av
atomiska rörelser i det matematiska rummet.
Vad blir konsekvenserna av denna revolution? En stor bedrift
är möjlig genom en stor förlust. Den matematiska fysiska vetenskapen
blev möjlig bara genom att frågan om naturen hade eliminerats.
Enligt Galileo vet vi ingenting om den inre naturen hos en kraft
(gravitation, elektromagnetism, etc); vi känner bara till dess
kvantitativa effekter i termer av rörelse. Därav följer att när en
fysiker använder det välkända begreppet ”naturkrafterna”, betyder
det inte att han känner naturen hos denna kraft. Den filosofiska analysen
av denna situation har givits av Kant. Enligt Kant beskriver den fysiska
vetenskapen bara fenomenet, vars natur är otillgänglig för oss.
Därmed började frågorna om fenomenens natur att kallas för
metafysiska frågor. Enligt fysikens synsätt är det möjliga
svaret på sådana frågor inget mer än hypoteser som saknar vetenskaplig
betydelse. Av detta skäl borde en fysiker undvika hypoteser. Denna regel
har proklamerats av Isaac Newton i hans berömda slogan ”Jag ställer
inte upp hypoteser”. Därvid benämner Newton allt som rör ett
fenomens natur som hypoteser. Gravitationslagen beskriver enbart
gravitationslagens effekt, men inte dess natur. Att undersöka
gravitationens natur är av hypotetisk karaktär och borde inte tillåtas
i fysisk vetenskap. Med andra ord, gravitationen är en generell lag hos
naturen, vilken vi kan beskriva i matematisk form. Men naturen hos detta
fenomen är otillgänglig för oss. Att definiera gravitationens natur
betyder att upptäcka dess orsak. Men att upptäcka gravitationens
orsak är detsamma som att besvara frågan ”Varför finns det
gravitation?”. Som vi har sett är frågan varför en metafysisk fråga.
Newton gick i Galileos fotspår och vände ryggen åt metafysiken till förmån
för en liten men exakt vetenskap. Därför kan en fysisk metod bara vara
en härledning, dvs en generalisation av observationsdata, enligt
Newton. Det är nödvändigt att gå från fenomen till fysiska lagar, men
inte från hypotes till fenomen.
3. Förnimmelsen (uppfattningsförmågan) som en metafysisk
komponent för vetenskaplig kunskap
Vi möter ett svårt
problem. Som det har visats är världen som helhet otillgänglig för mänsklig
erfarenhet; vår erfarenhet är alltid partiell. Men är det möjligt
att ha en
korrekt kunskap om en del utan att känna naturen hos helheten?
Därmed följer en paradoxikal situation. Å ena sidan kan vi inte känna
världen som helhet; å andra sidan kan vi inte veta någonting utan att känna
helheten. Denna paradox behöver lite förklaring. Ett försök att förklara
detta skulle kunna vara: ett påstående om världen är möjligt
enbart därför att vårt språk har en metafysisk förnimmelse av världen
som helhet. Detta kan illustreras genom att analysera vilket påstående
som helst. Till exempel så använder vi uttrycket ”korrekt kunskap”.
Vanligtvis lägger vi inte märke till att detta påstående har
metafysiska antaganden, och att påståendet skulle vara omöjligt utan
dessa. För det första; när vi talar om korrekt kunskap menar vi att
denna kunskap är riktig när som helst och var som helst. Den riktiga
kunskapen kan inte bara vara riktig i en plats eller under en tid. Därav
följer att ett enkelt uttryck som ”korrekt kunskap” innehåller en förnimmelse
av helheten. Därför måste vi slå fast den viktiga skillnaden
mellan betydelsen av ett påstående och förnimmelsen av
detsamma (hur vi uppfattar ett påstående). Vad är betydelse? Det är
ett påståendes subjekt. Till exempel kan jag säga ”Det är en
vacker tavla”. Betydelsen i detta påstående är föremålet tavla.
Förvisso har varje påstående en bestämd betydelse. När jag
talar talar jag alltid om någonting. Men vad är förnimmelse? Vi använder
”det är en vacker tavla” som exempel. Uppenbarligen kan vi ge ett säkert
svar på frågan ”Vad är en tavla?”. Är det möjligt att ge ett så
säkert svar på frågan ”Vad är vackert?”. Denna fråga leder oss in
i en situation i Platos dialog ”Hippias major”, i vilken två debattörer,
Socrates och Hippias, diskuterar skönhetens natur.
Sokrates: Vad
är detta, det vackra?
Hippias: Jag förstår, min
gode vän, och jag skall svara och tala om för dig, vad som är
vackert. En vacker ungmö är vacker.
Socrates: Men vad säger du om en vacker skål? Är den
inte vacker?
Som vi kan se tar Hippias
miste. Varför? Han kan inte se skillnaden mellan ett föremål och förnimmelsen
av detsamma. Dialektiken i denna dialog visar på skillnaden mellan
betydelse och förnimmelse. Socrates frågar inte efter vad som är
vackert. Tvärtom frågar han efter skönheten i sig själv, eller vad skönhet
är som absolut. Diskussionen av denna fråga visar på omöjligheten
att definiera vad som är absolut skönhet. Därför kan förnimmelsen av
ett påstående (till skillnad från dess betydelse) inte vara subjektet i
ett påstående. Vi vet vad en vacker tavla är, men vi vet inte vad som
är skönhet i sig själv. Nu kan vi säga följande: förnimmelsen är någonting
absolut, eller någonting som helhet.
Som vi kan se är det därmed
förnimmelsen av (hur vi uppfattar) ett påstående som är dess
metafysiska komponent. Vi har här en lösning till paradoxen: ”Vår
kunskap om världen är alltid partiell, men det är omöjligt att ha
kunskap om en del utan att ha kunskap om helheten.” Det hela
(helheten) finns redan i förnimmelsen av ett påstående, men det kan
aldrig bli ett påståendes subjekt. Därmed har vårt språk en
metafysisk karaktär. Molieros hjälte visste att han talade prosans språk.
På samma sätt vet inte vi att vi talar metafysikens språk. På detta sätt
är var och en av oss inte bara en prosaförfattare utan också en
metafysiker. Därför är det enda sättet att undvika metafysiska
antaganden att inte säga någonting.
Förnimmelsen av fysiska lagar är möjlig genom
metafysiska antaganden. Låt oss ta gravitationen som exempel. Denna
naturlag är baserad på erfarenhetsdata och har en strikt matematisk
form. Den fysiska betydelsen av denna lag uttrycks med följande påstående:
gravitationskraften är
direkt proportionell mot kroppars massa och omvänt till kvadraten
av avståndet mellan dem. Vad är förnimmelsen av
gravitationslagen i detta fall? Vi ger följande svar på denna fråga: i metafysiska
begrepp av absolut rum och absolut tid. Vi kan inte
erfara absolut rum och absolut tid. Vad är detta, om inte rummet som
helhet och tiden som helhet? Men ingenting absolut kan vara objektet för
vår erfarenhet; ingenting absolut kan vara ett påståendes subjekt (föremålet
för ett påstående). Samtidigt innefattar dessa metafysiska begrepp
uppfattningen av gravitationslagen. Liksom en förnimmelse alltid är en förnimmelse
av helheten, så är de universella grundvalarna av denna fysiska
lag metafysiska. Det skulle verkligen vara absurt att tänka att Newtons
lag enbart beskriver våra erfarenhetsdata. Det betyder att när vi talar
om gravitationslagen antar vi att den gäller för hela universum. Men hur
skulle vi kunna bekräfta universaliteten i denna lag? Den skulle faktiskt
behöva sin experimentella verifikation i universums storlek. Det är
uppenbart att det är omöjligt att bekräfta gravitationslagen på så sätt,
såväl som andra fysiska lagar. Men hur kan vi då tillskriva de fysiska
lagarna dess universalitet? Det är möjligt enbart genom metafysiska
antaganden. Därmed är dessa antaganden grunden för de fysiska lagarnas
universalitet.
Vi ser att metafysiska antaganden formar en bas för fysiska
lagar. Problemet är att vetenskapliga lagar inte kan härledas från
erfarenhetsdata genom induktion (direkt slutledning). Vi upprepar att vi
kan se hur äpplen faller i hundratals år, men denna observation kommer
inte att uppenbara gravitationslagen för oss. Varför? Därför att vår
erfarenhet alltid är partiell, men den vetenskapliga lagen är alltid
universell. Det finns ingen passage från erferenhetsdata till
formuleringen av den vetenskapliga lagen. Med andra ord är en
vetenskaplig lag inte en generalisation av våra erfarenhetsdata. Detta
faktum är känt i logiken och epistemologin som ”induktionsproblemet”
(slutledningsproblemet). Detta betyder att antalet observerbara fenomen är
potentiellt utan slut. Härav följer att påståenden som baseras
på enbart induktion inte kan ha en universell karaktär.
Låt oss dra en
metafysisk slutsats. För detta syfte är det nödvändigt att påminna om
det redan sagda: förnimmelsen av ett påstående kan inte vara något
påståendes subjekt. Det innebär omöjligheten för någon
vetenskaplig bild av världen som helhet. Med andra ord, en vetenskap är
bara en beskrivning av saker i världen. En vetenskap begränsas av
objektiva uppfattningar i världen och kan inte vara eller ha kunskap om förnimmelsen
av den. Den fysiska vetenskapen är inte en varandets vetenskap;
fysik är inte ontologi. Men vad är världen? Denna fråga har
bara ett möjligt svar: världen är ett mirakel. Därför skulle
jag vilja avsluta min föreläsning med den store 1900-talsfilosofen
Ludwig Wittgensteins ord:
”Det är inte hur
saker är i världen som är mystiskt, utan att den existerar”
(Ludwig Wittgenstein, ”Tractatus Logico-Philosophicus”, 6.44)
(fritt översatt av Gabriel Wennstig)
© Ruslan Loshakov
|