.ortodox tro
|
Nej,
vi måste istället lära känna ortodoxin i alla de mångfaldiga former
den har slagit rot och sedan kan vi säga det där är rysk-ortodoxt,
men det där är grekisk-ortodoxt, utan att våga påstå att något av
de inte skulle vara riktigt ortodoxt. Vad vi måste göra i den svenska
kontexten är att översätta och få människor att umgås över
kulturgränserna så att de får se hur ortodoxi gestaltar sig i olika
kulturer. Därmed kan de låta sitt eget sinne formas enligt ortodoxin,
så att en naturlig och sann ortodoxi som svarar mot den svenska
situationen kan växa fram av sig själv. Ortodoxi är nämligen inte en
konfession, utan ett hermeneutiskt ställningstagande, som ofrånkomligt
får kulturella konsekvenser, ty religionen och kulturen förenas i den
mänskliga personen och är bägge delar av personligheten. Religion och kultur Kulturen
är den kontrast eller bakgrund mot vilket Jaget som ingår i
kulturgemenskapen tolkar sig själv och sin tillvaro. Mot denna kontrast
(kulturen) träder Jaget och tillvaron fram genom tolkning och
internalisering… Men religionen är inte endast en samling kulturella
element, utan är också en egen självständig tolkningsgemenskap som
personen ingår i vid sidan av kulturens tolkningsgemenskap. Båda dessa
tolkningsgemenskaper är delar av den enskilda människans personlighet! Såsom
svensk ingår jag i den svenska kulturgemenskapen (jag förenklar nu
genom att framställa det som om det fanns en enda svensk
kulturgemenskap istället för en samling sociala kulturgemenskaper och
internationella subkulturer som tillsammans geografiskt kan avgränsas
och onyanserat buntas ihop till “en” “svensk” kultur),
tillsammans med andra svenskar, Men såsom ortodox ingår jag i den
ortodoxa religionen, tillsammans med alla andra ortodoxa (ryssar,
greker, araber, rumäner, georgier, finnar, ester, serber etc. etc.),
trots att vi har olika kulturer är vi en gemensam tolkningsgemenskap
genom att vara del av samma kristna ortodoxa religion. Kultur och mening Ett
stort, men utifrån omständigheterna begripligt, misstag som
protestantismen begick i sitt tafatta försök att bemöta de västerländska
så kallade “upplysningsfilosofernas” (snarare mörkläggningpseudosofernas)
religionskritik, var att de avskaffade sin religion och reducerade
kristendom till kultur och kulturella element, som den enskilda människan
sedan individuellt skall ta ställning till. Den
västerländska protestantiska apologetiken försökte försvarar
kristendomens plats i samhället genom att hävda att den var nödvändig
för kulturen och samhällsmoralen (alltså att kristendomen hade ett
instrumentellt värde för samhället och staten): Men redan pietisterna
hade börjat införa en emotionalistisk kristendom i reaktion mot den
torra polemiska protestantiska dogmatiska teologin, där det istället
var känslorna och inte läran som var det centrala. Alla
dessa tre protestantiska fenomen (dogmatisk protestantism,
kulturkristendom och pietistisk protestantism) hade dock moralismen
gemensamt – dogmatik och moralism, kultur och samhällsnyttig
moralism, eller känslor och moralism. I alla tre fallen handlar det
inte om någon religion (autonom tolkningsgemenskap), utan om kulturella
element som är kvar från den kristna religionens era i Västerlandet,
som sedan människor individuellt skall ta ställning för eller emot.
Det handlar alltså inte om en person som träder in i en transkulturell
tolkningsgemenskap (religion), utan en individ som individuellt förhåller
sig till delar av sin egen kultur. Kultur och mission Ortodox
mission däremot går ut på att föra in personer i den ortodoxa
religionen – Ortodoxa kyrkan – utan att man pådyvlar dem en främmande
kultur. Genom att träda in i den ortodoxa religionen skall personerna
helga och nydana den egna kulturen! Ty religion och kultur påverkar
varandra ömsesidigt, men har samtidigt en legitim autonomi i förhållande
till varandra. Religion och kultur kompletterar varandra på ett
kreativt och fruktbart sätt i ett både/och-förhållande! Ty religion
och kultur förenas kvantitativt oskiljbart i den reellt existerande mänskliga
personligheten, utan att förlorar sin kvalitativa skillnad!
|
Tillbaka till Ortodox tro |