”I begynnelsen skapade Gud himmel och jord”, är de första
orden i Bibeln. I den nicenska trosbekännelsen bekänner jag tron på en
enda Gud, allsmäktig Fader, skapare av himmel och jord, av allt vad
synligt och osynligt är.
Den osynliga världen
är andlig och immateriell. I Bibeln kallas denna osynliga värld
”himlar”, såsom i bönen Fader vår. Ibland uttrycks denna verklighet
med symbolen ”ovan himlarna”. Det bibliska språket är fattigt på
abstrakta ord och termer. Desto rikare är det på symboler och bilder.
Kristus talar om himmelriket, som varken är där eller här utan mitt
ibland oss och invärtes i oss. Med himlar avses inte det skapade kosmos.
Guds rike, där Gud bor, är inget materiellt rike utan andligt, ty Gud är
ande och de som vill tillbe Honom måste tillbe i ande och sanning. Med
himmelrike menas inget sekularistiskt system, varken teokrati eller
demokrati, utan theanderkrati,
i. e. gudsmänniskans rike, nya himlar och en ny jord, där rättfärdighet
bor, inte som en idé, påtvingad alla, utan som person i gudsmänniskan.
Den osynliga världen
är andlig, vilket inte betyder att den är overklig, även om man inte
kan ange dess läge i en kosmisk karta. Den är naturligtvis annorlunda än
den synliga världen, även om de båda är skapade och därmed skiljer
sig helt från den divina verkligheten och från Gud som är oskapad.
Den osynliga
verkligheten består av okroppsliga krafter och härskaror. Ibland kallas
dessa änglar, vilket inte är helt korrekt.
Ängel betyder
egentligen budbärare och dessa utgör en nivå av den osynliga världen.
Herren Sebaoth är härskarornas, i e arméernas, körernas, nivåernas
Gud. Det finns änglar, ärkeänglar, furstar, makter, krafter, herravälden,
troner, keruber och serafer. Dionysios Aeropagiten indelar i sin bok Peri
ouraníou hierarkhís (Om de himmelska hierarkierna) änglarna i tre
olika grupper. Den högsta gruppen består av troner, keruber och serafer.
De sistnämnda har enligt profeten Jesajas bok (6:3) till uppgift att
oavbrutet ära Gud med ropet Helig! Helig! Helig! Enligt Isak av Syrien
finns förklaringarna till änglarnas namn i Bibeln. Seraferna värmer och
tänder, keruberna är fulla av kunskap och vishet medan tronerna är Guds
stöd och vila. Änglarna i mitten - makter, krafter, herravälden - vet
vi inte så mycket om, men enligt Isak av Syrien har makterna till uppgift
att härska över alla riken medan krafterna håller etern i ordning.
Krafterna är förfärliga och skrämmande.
Furstar, änglar och ärkeänglar
arbetar mycket aktivt som budbärare från Gud. De strider också mot de
onda andarna och fungerare som förmedlare mellan Gud och världen. De
uppenbarar sig i många skepnader i både det gamla och nya testamentet,
liksom i Kyrkans liv. Änglarna gör också Gud och Hans kraft närvarande.
Hans frälsande ord kan också förmedlas av dessa. De mest kända änglarna
är förstås Gabriel, vars namn betyder Guds
man, och Mikael (vem är som Gud).
Gabriel förklarar den sista tidens händelser. ”När jag, Daniel, hade
sett denna syn och sökte förstå den stod det framför mig en som
liknade en man, och jag hörde en människoröst mitt över Ulaj ropa ut
orden: ”Gabriel, förklara synen för honom!” Då kom han fram till
mig där jag stod, och jag blev förskräckt och föll ner med ansiktet
mot marken. Han sade till mig: ”Människa! Du skall veta att synen avser
den sista tiden” (Dan 8:15-17).
Gabriel kommer också
med de goda nyheterna om Johannes Döparens födelse: ”Sakarias sade
till ängeln: ”Hur skall jag få visshet om detta? Jag är ju gammal,
och min hustru är till åren.” Ängeln svarade honom: ”Jag är
Gabriel som står vid Guds tron, och jag är utsänd för att tala till
dig och ge dig detta glädjebud” (Luk 1:19). Det är Gabriel som frambär
budskapet om Kristi födelse: ”I den sjätte månaden blev ängeln
Gabriel sänd från Gud till en ung flicka i staden Nasaret i Galiléen.
Hon hade trolovats med en man av Davids släkt som hette Josef, och hennes
namn var Maria. Ängeln kom in till henne och sade: ”Var hälsad, du högt
benådade! Herren är med dig” (Luk 1:26-28).
Ärkeängeln Mikael leder Guds andliga arméer. ”Kungen i norr
samlar ett större uppbåd än förut, och efter några år rycker han
fram med en mäktig här och stor tross” (Dan 11:13). ”Då träder
Mikael fram, den store änglafursten, han som beskyddar ditt folk” (Dan
12:1).
Mikael uppträder också
i det gåtfulla sammanhanget i Judas brev, där han slåss med Satan om
Mose kropp: ”Ärkeängeln Mikael tillät sig inte att fördöma djävulen
med smädelser, när han tvistade med honom om Moses kropp, utan sade:
”Måtte Herren tillrättavisa dig” (Jud v. 9) I Bibelns sista bok läser
vi: ”Och det blev en strid i himlen: Mikael och hans änglar gav sig i
strid med draken. Och draken och hans änglar stred, men han övermannades
och det fanns inte mer någon plats för dem i himlen” (Uppb 12:7).
Även om änglarna ofta
beskrivs i fysiska termer - de har vingar, är mångögda och har mänskliga
kroppar – måste vi komma ihåg att det är symbolspråk. Änglarna är
andliga väsen.
Gud skapade änglarna före
universum. De är som sagt okroppsliga, men noetiska andar med en fri
vilja. Hl Johannes av Damaskos talar om änglarnas lätthet, deras
brinnande iver, deras andäktighet och deras starka vilja och längtan
efter att tjäna Gud. Han säger att änglarna rör sig med lätthet, de
strävar alltid mot höjden och är fria från materiella band och bojor.
Johannes kallar änglarna sekundära ljus som får sitt sken från det första
immateriella ljuset. De står alltid nära Gud och deras näring är Guds
ljus som de förmedlar till oss.
Det gudomliga ljuset
upplyser änglarna på den högsta nivån och den heliga Treenigheten ger
dem kunskap i de gudomliga hemligheterna som via dessa änglar förmedlas
neråt i hierarkin. Hl Isak av Syrien säger: ”Varje änglahierarki blir
delaktig av hemligheterna genom de högre änglarnas förmedling i
rangordning. Många hemligheter stannar i de högre hierarkierna och förmedlas
inte längre ner, eftersom dessa inte kan hantera de stora mysterierna.
Den högsta hierarkin delar med sig av sin kunskap till nivån strax under
och dessa i sin tur bevarar dem i tystnad…och endast en del av
hemligheterna når tredje och fjärde nivån.”
Enligt Dionysios
Aeropagiten återspeglas änglahierarkin i den kyrkliga. Biskopen, prästen
och diakonen tar del av de gudomliga hemligheterna genom änglahierarkin.
Antalet änglar känner vi inte till. De räknas i tusen och åter tusen,
ja miljoner. ”Tusen och åter tusen betjänade honom, tiotusen och åter
tiotusen stod där inför honom. Så tog domare plats och böcker öppnades”
(Dan 7:10). Änglarna är fler än människorna. Hl Gregorios av Nyssa hävdar
att liknelsen om det förlorade fåret handlar om mänskligheten och de 99
symboliserar änglarna.
Bibeln berättar inget
om hur det gick till när änglavärlden skapades. När den synliga världen
blev till, fanns änglarna redan. Vi läser i Jobs bok: ”…när stjärnorna
skapades, lovsjöng mina änglar mig med hög röst” (Job 38:7, LXX).
Isak av Syrien säger att änglarna skapades i tystnad, ty de första
orden som Gud uttalade – Varde ljus! – har med den synliga världen
att göra. Änglarna skapades före orden och före tiden.
©
Citera gärna men ange källa.
Fader Benedikt
|