Herrens förklaring var för Honom ingen ny händelse.
Det oskapade ljuset, som fick Hans ansikte att lysa som solen och som också
förklarade kläderna, det vill säga det materiella, var Hans pre-eviga,
oskapade härlighet, den Han haft innan världen var till. I samma härlighet
skall Han också framträda när Han kommer för att döma världen. I
samma härlighet gudomliggör Han de ödmjuka och ångrande. I samma härlighet
föds de av jord skapade på nytt till himlens barn och det är i samma härlighet
allt under himmelen och allt på jorden flödar med paradisets skönhet.
Allt förklaras, allt har på Tabor redan påbörjat sin förklaring, på
samma sätt som pingsten en dag skall beröra allt kött. Den kosmiska pånyttfödelsen
har börjat. Det andliga livet har redan blivit kött, allt materiellt är
i omvandling, allt blir förandligat därför att det andliga har blivit kött
och materien både lovsjunger och lovsjunges. Gudskunskapen finns inte
bara bland änglarna utan i Petri skugga och i ikonen, i de heligas relik
och i välsignat vatten, ty vårt materiella liv är inte längre skilt från
det andliga livet och varje stund av bön helgar tiden och materien. Både
kropp och själ är nu helgade, vårt tal är helgat, vår tystnad är välsignad,
våra handlingar och vår stillhet, vår närvaro, därvaro och frånvaro,
allt är helgat. Nåden har kommit till hela människan, friden har tagit
sin boning i tanken, stillheten i vårt väsen och vilan har infunnit sig
i vårt innersta väsen. Ljuset är inom oss, ljuset omsluter oss, samma
ljus som skall fylla hela skapelsen och som skall avslöjas i alla ting
som varit, är och skall vara på den nya jorden, nämligen Tabors ljus.
Det skall skölja genom kosmos, i universum, på jorden och i alla himlar.
Våg efter våg av jubel, tro och hopp och kärlek när tron inkarnerad
utan slut skall växa från i evigheternas evigheter. Allt detta är redan
här, på samma sätt som hos apostlarna på Tabor, hos de troende i
Jerusalem på pingsten då tungor av eld satte sig på var och en, när
Andens kenosis började och Sonens upphörde, ty Han var redan då hos
Fadern.
När skall allt detta
ske? Det har redan skett och det sker nu. I dag sker det.
I dag föds Han av
Jungfrun!
I dag döps Han i
Jordan, idag är himlen därför öppen och allt strålar av oskapat ljus.
I dag hänger Han på
korset, där Han erkänns som Härlighetens Herre!
I dag uppstår Han i härlighet
och glans.
I dag blir Han upptagen
till himmelen, i dag sätter sig den mänskliga naturen med Fadern och
Anden på tronen och därför är Han i dag oskiljaktigt med oss varje dag
och vi med Honom på tronen.
I dag känner vi en försmak
av Hans andra tillkommelse: detta är den Dag och den som lever i denna
dag, i dag i detta har redan i Honom varit i domen och har därför övergått
från död till liv, från förgängelse till oförgänglighet, från träldom
till frihet, från jord till himmel.
Erkänt stor är
fromhetens hemlighet!
f. Benedikt
|