Inledning
Psalm 103
Stora ektenin
Säll är den man
Herre, jag har ropat…
10 ANROPANDE STICHIRER
De 7 vanliga stichirerna från Oktoechos
Följande två från Triodion, den första repeteras
Anslutande vers: Ty hos Herren är nåd, och mycken förlossning
är hos Honom. Och Hans skall förlossa Israel från alla dessa missgärningar.
(Ps. 130:7-8)
TON 1
Bröder, låt oss inte bedja som fariséen,/ ty den som upphöjer sig
skall bli förringad./ Låt oss ödmjuka oss själva inför Gud såsom
publikanen!/ Låt oss fasta och ropa:/ Gud, var oss syndare nådig! (2
ggr)
Anslutande vers: Ty Hans nåd är väldig över
oss, och Herrens sanning varar i evighet. (Ps. 117:2)
TON 1
Fariséen, fångad av fåfäng ära/ och publikanen böjd av ånger/ kom
inför Dig, Du ende Herre./ Den ene av dem berömde sig av sin godhet och
blev utan det goda,/ den andre förtjänade gåvor utan att tala./ Kristus
Gud, Du som älskar oss människor,/ Låt även mig sucka såsom
publikanen!
Ära vare Fadern och Sonen och den helige Ande.
TON 8
Allsmäktige Herre, jag vet hur stor makt tårar har. De förde ju upp
Hiskia från dödens portar; de befriade den syndiga kvinnan från många
år av överträdelse; de gjorde publikanen mer rättfärdig än fariséen.
Med dem beder också jag: Var mig nådig!
Nu och alltid och i evigheternas evigheter. Amen.
Därefter Theotokion (Dogmatikon) i veckotonen enligt Oktoechos, intåg, O
Jesu Kriste Glädjens ljus…
Litia: Stichirerna som vanligt och därefter
Ära vare Fadern och Sonen och den helige Ande.
TON 3
När du, min själ, inser skillnaden mellan publikanen och fariséen,
avsky den enes högfärdiga ord och följ ivrigt den andres ångerfulla bön
och ropa högt: Gud, var mig syndare nådig och förbarma Dig över mig.
Nu och alltid och i evigheternas evigheter. Amen.
Theotokion
Vi lovsjunger Dig, Jungfru och Gudaföderska, som gick in som
medlare för vår frälsning: ty Din son och vår Gud, sade ja till att i
det kött Han tog från dig lida korset för att i sin kärlek till mänskligheten
befria oss från fördärvet.
Vi sjunger Aposticha i veckans ton från Oktoechos, sedan:
Ära vare Fadern och Sonen och den helige Ande.
Jag kan icke lyfta upp mina/ syndtyngda ögon/ ej heller förmår jag
betrakta himlens ljusa höjd./ Tag dock emot mig, Frälsare,/ i min ånger,/
såsom Du tog emot publikanen,/ och förbarma Dig över mig!
Nu och alltid och i evigheternas evigheter. Amen.
Andäktigt upphöjda Jungfru! Du är Konungens tempel och port,/ palats
och tron!/ Genom dig har min Förlossare, Herren Kristus,/ rättfärdighetens
Sol,/ uppenbarat sig för dem som sover i mörker,/ för att upplysa dem,/
som Han med egen hand har skapat till sin avbild./ O du, som alla prisar,/
du, som inför Honom är moderligt modig,/ bed Honom oavlåtligt om våra
själars frälsning.
Apolytikon
Tropar 4. tonen
Gläd dig, Guds moder, Jungfru, Maria, full av nåd!/ Herren är
med dig./ Välsignad var du bland kvinnor,/ och välsignad vare din
livsfrukt,/ty du har fött våra själars Frälsare. (3 ggr)
Slutet som vanligt.
MORGONGUDSTJÄNSTEN
Sex psalmer och Stora ektenin, Gud är Herren, följd av uppståndelsetroparion
(apolytikon), två gånger, och veckotonens Theotokion. Kathisma och
sitthymner enligt Oktoechos. Därefter Polyeleion (eller psalm 11(9,
Evlogitarier, Ipakoer, antifoner, prokimenon i veckotonen och evangelium
Efter evangeliet:
Sedan vi skådat Kristi uppståndelse…
Psalmen 51
TON 8
Ära vare Fadern och Sonen och den helige Ande
Öppna för mig ångerns dörrar, o Livgivare, ty tidigt om morgonen ilar
min ande till Ditt heliga tempel, min ande som bär min kropps orena
tempel. Men rena Du det, o Nåderike, med Din barmhärtiga nåd.
Nu och alltid och i evigheternas evigheter. Amen.
TON 8
Led mig in på frälsningens stig, o Gudaföderska, ty med skamliga synder
har jag orenat min själ och i sorglöshet har jag förslösat hela mitt
liv. Men befria mig du från all min orenhet genom dina förböner.
TON 6
När jag tänker på mina synders myckenhet, darrar jag olyckliga av rädsla
för den förfärliga domens dag. Men i förlitan på Din barmhärtiga nåd,
ropar jag till Dig som David: Förbarma Dig över mig, o Gud, genom Din
stora nåd.
Dessa sjunger man från Publikanens och fariséens söndag till
femte söndagen i fastan.
KANON
Vi använder fyra troparer (inklusive irmos) från uppståndelsens
kanon, två troparer från korsets och uppståndelsens kanon, två från
Theotokos kanon, alla i veckotonen enligt oktoechos; och sedan Kanon i
Triodion med sex tropaer, av Georgios.
TON 6
SÅNG 1
Irmos 1
Efter att till fots ha korsat havets djup/såsom ginge de på fast
mark/ och efter att ha sett den förföljande Farao drunkna i vågorna
ropade Israel:/ Låt oss sjunga segersång för Gud.
Anslutande vers:
Ära vare Dig, vår Gud, ära vare Dig!
Genom liknelser leder Kristus alla till att leva på ett bättre sätt,
han upprättar publikanen för dennes ödmjukhets skull och ödmjukar
fariséen i dennes högfärd.
Ära vare Fadern och Sonen och den helige Ande.
Vi ser den upphöjda äran som kommer ur ödmjukhet och det gruvliga fall
som finns i högmod; låt oss efterlikna publikanens goda handlingar och
avsky fariséens ondskefulla synd.
Inte ens goda handlingar har någon verkan om de utförs i dåraktigt högmod,
medan alla onda gärningar blir renade av ödmjukhet. Låt oss i tro
omfamna ödmjukheten och avvisa bestämt den fåfänga ärans vägar.
Alltets Konung, som ville att hans lärjungar skulle få en ödmjuk ande,
lärde dem att efterlikna publikanen i hans klagan och ödmjukhet.
Jag klagar som publikanen, och med aldrig tystnande klagosånger närmar
jag mig, O Herre, Din medkänsla. Var även mig nådig, ty nu lever jag
mina dagar i ödmjukhet.
Nu och alltid och i evigheternas evigheter. Amen.
Theotokion
I din vård, Härskarinna, överlämnar jag mitt förstånd och mitt råd,
mina förväntningar, min kropp, min själ och ande. Befria mig och fräls
mig från onda fiender och frestelser och från varje hot som kan tänkas
möta mig.
TON 4
Katabas
Jag vill öppna min mun och Anden skall låta den tala av
inspiration och jag skall rikta mina ord och min sång till Drottningen
och Modern: Man skall se mig glädjestrålande på den fest, där jag
jublande prisar hennes under.
SÅNG 3
Irmos
Ingen är så helig/ som du, Herre, min Gud,/ Du som upphöjt de
troendes horn, o Gode,/ och stärkt oss på Din bekännelses klippa.
Ära vare Dig, vår Gud, ära vare Dig!
Från lidelsens gödselhög är ödmjukheten upphöjd medan de i hjärtat
högmodiga lider ett gruvligt fall från dygdens höjder: låt oss fly
dess onda vägar.
Fåfäng ära leder ingenvart dem i rättfärdighet rika, men ödmjukheten
skingrar en mängd lidelser. Giv att vi må söka ödmjukheten, o Frälsare,
och giv oss publikanens lott.
Låt oss såsom publikanen slå oss för vårt bröst och ropa med förkrossade
hjärtan: Gud var oss syndare nådig, att vi lik publikanen skall undfå förlåtelse.
Ni troende, låt oss växa till i iver och mildhet, och låt oss leva våra
dagar i ödmjukhet, under sorgerop från vårt hjärta, i tårar och bön
för att vi må få förlåtelse från Gud.
Ära vare Fadern och Sonen och den helige Ande.
Ni troende, låt oss fly fariséens uppblåsta självberöm och onda dårskap,
hans vidriga högfärd och galna grymhet som Gud också hatar.
Theotokion
Till dig, min enda tillflykt, har jag satt min tillit: låt mig
icke förlora mitt goda hopp, men var mitt beskydd, du rena jungfru, och
befria mig från varje fördärv som mina fiender vill störta mig i.
Katabas
O Guds moder, du levande och rika källa, giv dem kraft som är förenade
i andlig gemenskap, som med lovsång vill prisa dig: i din gudomliga härlighet
förunna dem ärans krona.
Sitthymn
TON 4
Ödmjukheten upprättade publikanen, övervann skammen och sorgen
över onda gärningar när han ropade till Skaparen: Var mig nådig; självupphöjelsen
sänkte från rättfärdigheten den olycklige fariséen som talade högmodigt.
Låt oss därför ärligt sträva efter det goda och undvika det onda.
Ära vare Fadern och Sonen och den helige Ande.
I forna tider upprättade ödmjukheten publikanen som ropade högt i sin
klagan: var mig nådig, och han blev rättfärdiggjord. Låt oss följa
hans exempel, ty vi har fallit djupt ner i ondska. Låt oss ur djupet av vårt
hjärta ropa till Frälsaren: vi har syndat, var oss nådig, Du som älskar
oss människor.
Nu och alltid och i evigheternas evighet. Amen.
Theotokion
Var snar till att ta emot våra böner, o Härskarinna, och bär
dem till din son och Gud, du helt oförvitliga drottning. Befria från prövningar
dem som skyndar till dig. Slå ner de gudlösas anslag och gör om intet
deras intriger mot dina tjänare.
SÅNG 4
Irmos
Kristus är min styrka,/ min Gud och Herre/ - så jublar den heliga
församlingen gudomligt andäktig,/ när hon i noetisk renhet firar
Herrens fest.
Ära vare Dig, vår Gud, ära vare Dig!
Genom att ödmjuka sig och anta en tjänares gestalt, visade Ordet att ödmjukheten
är den bästa vägen till upphöjelse. Varje människa som ödmjukar sig
efter Herrens förebild, blir upphöjd.
Ära vare Fadern och Sonen och den helige Ande.
Fariséen var upphöjd i sin rättfärdighet och föll. Publikanen var förödmjukad
och besudlad av många synder; ändå blev han upphöjd och mot all förmodan
förklarad rättfärdig.
Eftersom fariséen moraliskt var god, blev han genom dåraktigt högmod
fattig; men publikanens förtvivlade nöd förvandlades genom hans ödmjukhet
till rättfärdighet. Låt oss därför sträva efter ödmjukhet.
Du har, o Herre och Frälsare, varnat oss genom att stå emot de högmodiga
och benåda de ödmjuka. Sänd nu Din nåd över oss, ty vi har ödmjukat
oss själva.
Frälsaren och Herren, som alltid leder oss till den gudomliga upphöjelsen,
har genom sin handling visat oss den ödmjukhet som för oss upp till det
höga. Ty med sina egna händer tvättade Han lärjungarnas fötter.
Theotokion
Jungfru, du har fött Ljuset som ingen människa kan närma sig,
skingra med strålglansen av ditt ljus mörkret i min själ: tag mig i
handen och led mig in på frälsningens väg.
Katabas
Då profeten Habackuk såg Guds outgrundliga mening med Din
inkarnation genom Jungfrun, O Du Högste, ropade han: Ära vare Din makt,
o Herre.
SÅNG 5
Irmos
Jag ber till Dig, o Gode:/ Låt kärlekens låga tändas i våra själar
med strålglansen från Din makts härlighet,/ ty tidigt om morgonen
skyndar vi till Dig,/ för att vi om möjligt skall lära känna dig,/ Du
Guds Ord,/ sann Gud som kallar oss från syndens dystra djup till ljuset.
Ära vare Dig, vår Gud, ära vare Dig!
Låt oss skynda att följa fariséen i hans dygder och efterlikna
publikanen i hans ödmjukhet, och låt oss avsky det som är orätt i var
och en av dem: dåraktigt högmod och överträdelsernas uselhet.
Ära vare Fadern och Sonen och
den helige Ande.
Fariséens rättfärdighet visade sig vara förgäves och den blev
avvisad, ty den var knuten till högmod; men publikanen vann ödmjukheten
som är följeslagare till den dygd som höjer människan i det höga.
Fariséen tänkte snabbt komma fram med moralens galavagn, men publikanen
sprang om honom till fots, ty han hade knutit ödmjukheten till medkänslan.
När vi noetiskt begrundar liknelsen om publikanen, låt oss alla överträffa
honom i tårar och offra åt Gud vår ångrande ande och söka eftergift för
våra synder.
Låt oss med vishet avvisa fariséens dåraktiga dryghet och självhävdelse
att vi inte skall gå förlustig den gudomliga nåden.
Nu och alltid och i evigheternas evigheter. Amen.
Theotokion
Kärleksfulla Jungfru, sänd en kraftens stav till oss alla som tar
vår tillflykt till dig: giv oss seger mitt ibland våra fiender och
befria oss från allt som kan skada oss.
Katabas
Hela världen står i förundran inför Din gudomliga härlighet:
ty du, o jungfru som icke känner äktenskapet, har i Ditt sköte burit
alltets Gud och fött Sonen som är av evighet och som med frälsning belönar
alla som prisar Honom.
SÅNG 6
Irmos
När jag upptäcker frestelsernas storm på denna världens hav/
skyndar jag till din trygga hamn och anropar Dig:/ O Du nådige Herre,/ för
mitt liv upp ur fördärvet.
Ära vare Dig, vår Gud. Ära vare Dig.
Publikanen och fariséen sprang livets lopp tillsammans, men den ene av
dem blev besegrad av dåraktigt högmod och led ett skamligt skeppsbrott
medan den andre räddades av ödmjukhet.
För att växla om till en rättfärdig kurs i livet, låt oss överträffa
publikanen i hans vishet och fly fariséens avskyvärda bedrägeri: och lås
oss så nå fram till livet.
Låt oss ivrigt följa Jesus vår Frälsares väg och Hans ödmjukhet, om
vi önskar nå upp till glädjens eviga tabernakel och vistas i de
levandes land.
Ära vare Fadern och Sonen och den helige Ande.
Mästare, Du har visat Dina lärjungar den ödmjukhet som leder en människan
upp i det höga: omgjordad kring Dina länder med en handduk har Du tvättat
deras fötter och på detta sätt förberett dem att efterfölja Ditt
exempel.
Fariséen tillbringade sitt liv i dygd och publikanen i synd; men den en
blev dåraktigt avvisad på grund av hans högmod, medan den andre,
noetiskt ödmjuk, ställdes i det höga.
Theotokion
Naken i oskuld och enkelhet är jag skapad; då klädde fienden mig
i överträdelsens kläder och köttets grovhet. Men nu är jag genom Din
medling frälst, o Jungfru.
Katabas
Då vi nu firar denna Guds Moders heliga och högtidliga fest, kom,
Herrens folk, låt oss klappa i våra händer, och ge Gud äran för att
Han föddes av henne.
Kontakion 4. tonen
Låt oss fly fariséens högmodiga tal och lära oss av publikanen,
och suckande ropa till Frälsaren: Var oss nådig, ty Du är den ende som
är redo att förlåta.
En andra kontakion 3. tonen
Låt oss som publikanen frambära sorgerop till Herren och låt oss
falla ned inför Honom såsom en syndare faller ned vid sin Herres fötter.
Ty Han vill att alla människor skall bli frälsta; Han förlåter alla
som omvänder sig, och han har för vår skull tagit kött, ty Han är
Gud, evig med Fadern.
Ikos
Låt oss ödmjuka oss själva, bröder; suckande och klagande, låt
oss slå vårt samvete att vi vid den eviga domen må räknas till de
trogna och rättfärdiga samt ta emot förlåtelse. Låt oss be att vi må
se den sanna friden i den tidsålder som kommer, där det inte längre
finns någon plåga, sorg, där ingen suckan ur djupen, i det underbara
Eden som Kristus skapat, ty Han är med Fadern evig Gud.
SÅNG 7
Irmos
En ängel uppfriskade den brinnande ugnen för ynglingarna,/ medan
Guds bud som brände kaldéerna tvingade skräckväldet att ropa:/ Välsignad
vare Du, våra fäders Gud.
Ära vare Dig, vår Gud, ära vare Dig.
Fariséen, upphöjd av rättfärdigande gärningar, var gruvligt insnärjd
i fåfängans nät genom sin lidelsefulla självupphöjelse; men
publikanen lyfte på lätta ödmjukhetens vingar och kom nära Gud.
Ära vare fadern och Sonen och den helige Ande.
Publikanen använde ödmjukheten som en stege och togs upp i höga himlar;
men den rubbade fariséen lyftes upp i högmodets ruttna tomhet och föll
i helvetets snara.
Den mäktiga fienden ligger och väntar på de rättfärdiga och förgör
dem genom fåfänga medan han binder dem i förtvivlans nosring. Men låt
oss nu överträffa publikanen och skynda oss att fly båda dessa onda
ting.
Låt oss i våra böner falla ned inför Gud och i tårar och ständiga
rop överträffa publikanen i den ödmjukhet som lyfte honom upp i det höga:
och lått oss i tro sjunga: Våra fäders Gud, välsignad vare Du.
Mästare, Du har varnat Dina lärjungar, lärt dem att icke tänka högmodiga
tankar utan sträva efter att räknas bland de ödmjuka. Därför, Frälsare,
ropar vi högt i tro till Dig: Våra fäders Gud, välsignad vare Du.
Nu och alltid och i evigheters evighet. Amen.
Theotokion
Heliga Jungfru, Jakobs skönhet och gudomliga stege som han såg
rest mellan jord och himmel, längs dig kommer Gud ner och blir kött och
längs dig förs människan upp till himmelen.
Katabas
De heliga barnen trampade modigt den hotande elden och vägrade att
tillbe skapade ting i Skaparens ställe, och de sjöng under glädje: Välsignad
är Du och prisad över allt, Herren våra fäders Gud.
SÅNG 8
Irmos
Du Kristus har genom en viljeakt fått allt utfört,/ för de
fromma ynglingarna förvandlade Du eldslågorna till daggens källor,/ och
den rättfärdiges offer antände Du med vatten,/ Dig lovprisar vi över
allt annat i alla tider.
Ära vare Dig, vår Gud, är vare Dig.
Publikanen suckade högt och fann att Herren var honom nådig och han blev
räddad; men fariséen föll från sin rättfärdighet genom ont självberöm.
Ni troende, låt oss undvika fariséens högmod; låt oss inte säga som
han: vi är rena, utan låt oss på ett rätt sätt följa publikanen i
dennes ödmjuka tankar som förtjänade Guds nåd.
Ni troende, låt oss upprepa publikanens ord i det heliga templet: ”Gud
var mig nådig”, att vi med honom må få förlåtelse och bli befriade
från fariséens eländiga självberöm.
Låt oss överträffa publikanens suckan och tala till Gud med heta tårar,
låt oss ropa: O Du som älskar oss människor, vi har syndat. I Din medkänsla
och medömkan, var oss nådig och fräls oss.
Vi välsignar Herren, Fadern och Sonens och den helige Ande.
Gud hörde Publikanens suckan och gjorde honom rättfärdig; och så
visade Han oss alla att Han tack vare suckan och tårar hos dem som ber om
förlåtelse har vänt allt till nåd.
Nu och alltid och i evigheternas evigheter.
Theotokion
Jag har ingen annan hjälp än du. Inför Honom som du har fött,
vill jag föra fram dig som min förebedjare, Du rena och oförvitliga
jungfru. Befria mig från allt som orsakar mig sorg.
Vi prisar, välsignar och tillber Herren; vi lovsjunger och upphöjer
Honom över allt.
Katabas
Gudaföderskans Son räddade de heliga barnen i ugnen. Han som då
var förebildad är nu född på jorden och Han samlar hela skapelsen till
att sjunga: alla Dina verk o Herre, välsignad är Du Herre och upphöjd
över allting.
Prästen
Låt oss med sånger och hymner lovsjunga Guds moder, Ljusets
moder!
Sångarna
Min själ prisar storligen Herren…
SÅNG 9
Irmos
Ingen människa har någonsin sett Gud,/ ty inför Honom vågar
inte ens änglarna lyfta sin blick,/ men genom Dig Du renaste,/
uppenbarades för människorna Ordet som blivit kött,/Honom lovsjunger vi
med de himmelska härarna/ dig, Jungfru, prisar vi salig.
Ära vare Dig, vår Gud, ära vare Dig.
Kristus har ställt fram publikanens förnedring som en väg till upphöjelse,
och en förebild för hur vi kan bli frälsta: låt oss följa hans
exempel, förkasta föraktligt högmod och få Guds nåd genom ödmjukhet.
Ära vare Fadern och Sonen och den helige Ande.
Låt oss avvisa allt dåraktigt högmod från vår själ och lära oss att
tänka i sanning och ödmjukhet; låt oss avstå från att rättfärdiga
oss själva, och låt oss avsky fåfängans nerbrytande verk och med
publikanen få Guds nåd.
Låt oss, såsom publikanen bära fram böner om nåd. Låt oss undvika
fariséens otacksamma böner och självberömmande ord med vilka han dömer
sin nästa, att vi må få Guds förlåtelse och nå Hans ljus.
Nertyngd av synders myckenhet har jag överträffat publikanen i ondska
och jag har också begått fariséens självberömmande synder. Jag står
helt utan goda handlingar: Herre, förbarma Dig!
Välsigna dem som för Din skull är fattiga i anden. I lydnad för Dina
bud, frambär vi vår ångrande ande: tag emot oss, Frälsare, och fräls
dem som beder till Dig.
En publikan gick en gång upp till templet i tro och han bad till Gud; och
han blev gjord rättfärdig. Ty han närmade sig i tårar och ropade i sin
sorg, med hjärtats ånger och när han mottog nåden lade han av sig
syndens hela börda.
Theotokion
Vi ärar dig, Du helt rena Jungfru, och vi lovar Ditt havandeskap:
förläna oss att prisa dig och välsigna dig och ära dig, ty du ensam är
välsignad. Du är de kristnas ära och en medlare som Gud erkänner.
Katabas
Låt varje dödlig på jorden född, strålande i ljus hoppa av glädje;
och låt änglaskarorna fira och ära Guds Moders heliga fest och låt dem
ropa: Hell dig! Rena och välsignade Jungfru som födde Gud.
Uppståndelsens expostilarion och sedan:
Ära vare Fadern och Sonen och den helige Ande.
Låt oss fly fariséens förkastliga självberöm och låt oss lära oss
publikanens ädla ödmjukhet, att vi må bli upphöjda och med honom ropa
högt till Gud: Var Dina tjänare nådig, Kristus vår Frälsare, född av
Jungfru, Du som frivilligt stigit upp på korset och med Dig upprättat världen
genom Din gudomliga makt.
Nu och alltid och i evigheternas evigheter. Amen.
Theotokion (Dörren öppnas)
Skaparen och alltets Gud tog dödligt kött från ditt rena sköte,
Gudaföderska som är värd allt lov, och Han förnyade hela min fördärvade
natur. Liksom före det du fött lämnande Han dig när du fött. Därför
prisar vi dig alla: Hell dig! Du världens ära.
Uppståndelsestichirer enligt oktoechos i veckotonen och sedan följande
från Triodion:
TON 1
Bröder, låt oss inte bedja som fariséen,/ ty den som upphöjer
sig skall bli förringad./ Låt oss ödmjuka oss själva inför Gud såsom
publikanen!/ Låt oss fasta och ropa:/ Gud, var oss syndare nådig!
TON 1
Fariséen, fångad av fåfäng ära/ och publikanen böjd av ånger/ kom
inför Dig, Du ende Herre./ Den ene av dem berömde sig av sin godhet och
blev utan det goda,/ den andre förtjänade gåvor utan att tala./ Kristus
Gud, Du som älskar oss människor,/ Låt även mig sucka såsom
publikanen!
TON 3
När du, min själ, inser skillnaden mellan publikanen och fariséen,
avsky den enes högfärdiga ord och följ ivrigt den andres ångerfulla bön
och ropa högt: Gud, var mig syndare nådig och förbarma Dig över mig.
Anslutande vers: Jag vill tacka dig, Herre, av hela mitt hjärta,
vittna om alla dina under. (Ps 9:2)
TON 3
Ni troende, låt oss avvisa fariséens alla självberömmande ord
och överträffa publikanens ångerfulla bön. Låt oss inte tänka högmodiga
tankar utan ödmjuka oss själva och ropa i änger: Gud var oss syndare nådig.
Ära vare Fadern och sonen och den helige Ande.
TON 8
Du, Herre, har fördömt fariséen som rättfärdigade sig själv
genom att berömma sig av sina verk och Du har rättfärdigat publikanen
som ödmjukade sig och med sorgerop bad om nåd för sig själv. Ty Du har
förkastat noetiskt högmodiga tankar, men Du förskjuter inte ett ångerfullt
hjärta. Därför faller vi ned inför Dig som lidit för vår skull: giv
oss förlåtelse och stor nåd.
Nu och alltid och i evigheternas evigheter. Amen.
Theotokion
Stora doxologin
Två ektenier
Avslutning
Översättning:
f. Benedikt
|